Sökning: "virtuella medier"

Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade orden virtuella medier.

  1. 21. Sociala interaktioner på sociala medier : En studie om interaktionen på musikartisters Instagramkonton

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sandra Peltonen; [2019]
    Nyckelord :Fans; music artist; interaction; communication; parasocial interaction; social media; Instagram; virtual communities; online community; Fans; musikartist; interaktion; kommunikation; parasocial interaktion; sociala medier; Instagram; virtuella gemenskaper; nätgemenskap; community;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att redogöra för interaktionen på fyra svenska soloartister och sångares Instagramkonton, där fokus legat på att kartlägga interaktionen mellan musikartister och fans, samt fans emellan, för att sedan beskriva vilka mönster som förekommer i interaktionen vid en jämförelse mellan alla fyra konton. Målet med den kvalitativa undersökningen har varit att nå en övergripande förståelse för interaktionen, och undersökningen har därför genomförts med en induktiv forskningsansats, för att få en bred förståelse för materialet. LÄS MER

  2. 22. @LilMiquela : konsumtion, politik och välgörenhet genom fejkad verklighet

    L1-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Madsen; Eric Hansson; [2019]
    Nyckelord :Virtuell influencer; konsumtion; makt; autenticitet; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ”@LilMiquela - Konsumtion och välgörenhet genom fejkad verklighet” syftar till att analysera framställningen av den virtuella influencern Miquela Sousa, LilMiquela. Arbetet uppmärksammar särskilt hennes relation till konsumtion och politisk aktivism. LÄS MER

  3. 23. Rise of The Robots : En innehållsanalys om representation av virtuella influencers

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Denise Sundvall; Sara Harila; [2019]
    Nyckelord :Virtuell influencer; representation; Instagram; semiotik; identitet; publik; interaktion; hyperrealitet; simulation;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks representationen av virtuella influencers och interaktionen mellan publiken. Syftet med undersökningen är att få en djupare förståelse för detta nya fenomen som idag växer på sociala medier, och framför allt Instagram. LÄS MER

  4. 24. En frånkopplad vecka - En kvalitativ studie om frånkoppling från sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Julia Hansson; Emma Thelin; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; Frånkoppling; Medieanvändning; Nätverkssamhället; Social tillhörighet; Virtuella gemenskaper; Ensamhet; Tillgänglighet; FOMO; Nomophobia;

    Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att undersöka hur frånkoppling av sociala medier upplevs påverka vänskapsrelationer och kommunikationsmöjligheter. Studien genomförs med en kvalitativ forskningsansats med etnografi som metod. LÄS MER

  5. 25. Attraktion till artificiell intelligens : En kvalitativ studie av generations Z:s uppfattning av robot influerare online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Gizem Bayazit; Jenny Nilsson; Lovisa Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :artificial intelligence; social media; robot influencers; relationship marketing; Instagram; Artificiell intelligens; sociala medier; robot influerare; relationsmarknadsföring; Instagram;

    Sammanfattning : Influerare är det mest attraktiva marknadsföringsverktyg just nu. Tack vare utvecklingen av AI-teknologin har nu en modernisering skett i form av robot influerare. Syftet med denna uppsats är att studera mottagligheten av robot influerare hos potentiella konsumenter med avgränsning till generation Z. LÄS MER