Sökning: "virtuella miljöer"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden virtuella miljöer.

  1. 1. Närvarokänsla i virtuella miljöer : En studie av utmaningar vid mätning av närvarokänsla

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik; Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Malin Lennartsson; Emelie Ring; [2019]
    Nyckelord :VR; virtual reality; presence; sense of presence; VR; virtuella miljöer; närvarokänsla; närvaro;

    Sammanfattning : This paper investigates problems connected to measuring presence in virtual environments through analyzing an investigation about what importance the level of detail has for the sense of presence. This is done by performing an experiment, testing participants’ sense of presence in two versions of one scenario where one has a high level of details and one has a low level of details. LÄS MER

  2. 2. Performance and Perceived Realism in Rasterized 3D Sound Propagation for Interactive Virtual Environments

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik

    Författare :Karl Hansson; Mikael Hernvall; [2019]
    Nyckelord :psychoacoustics; rasterization; hardware-acceleration; psykoakustik; rasterisering; hårdvaruacceleration;

    Sammanfattning : Background. 3D sound propagation is important for immersion and realism in interactive and dynamic virtual environments. However, this is difficult to model in a physically accurate manner under real-time constraints. LÄS MER

  3. 3. Mitigation of inter-domain Policy Violations at Internet eXchange Points

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Muhammad Raheem; [2019]
    Nyckelord :IXP; Computer Networks; Distributed Systems; SDN; OpenFlow; BGP; Open vSwitch; Security; Firewall; Monitoring; IXP; Datornätverk; Distribuerade System; SDN; OpenFlow; BGP; Open vSwitch; Säkerhet; Brandvägg; Övervakning;

    Sammanfattning : Economic incentives and the need to efficiently deliver Internet have led to the growth of Internet eXchange Points (IXPs), i.e., the interconnection networks through which a multitude of possibly competing network entities connect to each other with the goal of exchanging traffic. LÄS MER

  4. 4. Virtual Reality för Offentliga Miljöer : Utformning av en självgående VR-installation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Design och formgivning

    Författare :Sofie Notstrand; [2019]
    Nyckelord :VR; HTC Vive; virtual reality; världsarv; kulturhistoria; hälsingegård; designprocess; VR-utställning; offentlig miljö; säkerhet; tillgänglighet; teknik; innovativ; Bortom Åa; hållbarhet;

    Sammanfattning : Mitt examensarbete är genomfört som en undersökande designprocess, vars syfte är att undersöka vilka krav en VR-upplevelse, med hög immersion, ställer på den fysiska miljön för att sedan omsätta dessa krav i ett färdigt koncept av ett fysiskt rum som ska fungera självgående. Med det fysiska rummet syftar jag till det verkliga rummet i vilket det virtuella rummet finns tillgängligt att uppleva via VR-utrustning. LÄS MER

  5. 5. Mitigation of inter-domain Policy Violations at Internet eXchange Points

    Master-uppsats, KTH/Network Systems Laboratory (NS Lab)

    Författare :Muhammad Raheem; [2019]
    Nyckelord :IXP; Computer Networks; Distributed Systems; SDN; OpenFlow; BGP; Open vSwitch; Security; Firewall; Monitoring; IXP; Datornätverk; Distribuerade System; SDN; OpenFlow; BGP; Open vSwitch; Säkerhet; Brandvägg; Övervakning;

    Sammanfattning : Economic incentives and the need to efficiently deliver Internet have led to the growth of Internet eXchange Points (IXPs), i.e., the interconnection networks through which a multitude of possibly competing network entities connect to each other with the goal of exchanging traffic. LÄS MER