Sökning: "visare"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet visare.
1. Light Field Visualizer : A light field visualizer using OpenGL with OpenXR-integration
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)Sammanfattning : En light field är en bild som består av flera mindre bilder. Detta gör det möjligt att ändra den på olika sätt i efterhand. Till exempel är det möjligt att justera fokus för att se bilden från olika perspektiv och att visa bilden i 3D på en stereoskopisk display eller med ett VR headset. LÄS MER
2. Läshunden : En kvalitativ studie om läshunden ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogiskt utbildade hundförares erfarenheter av att använda läshundar som ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen i årskurs F-3. Ett särskilt fokus riktas mot de erfarenheter pedagogiskt utbildade hundförare har av hur läshunden kan stötta elevers läsutveckling. LÄS MER
3. Förskolepersonals förutsättningar inom det inkluderande arbetet med barn i behov av särskilt stöd : En kvantitativ studie om förskolepersonals inkluderande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskolepersonalens förutsättningar för att skapa ett inkluderande arbetssätt med fokus på barn i behov av särskilt stöd, genom att beskriva och belysa vilka strategier och hjälpmedel som används för barns inkludering och delaktighet i förskolans utbildning. För att utföra studien användes en kvantitativ enkätstudie där personal inom förskolans verksamhet fick besvara frågor utifrån studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER
4. Yngre elever lär klockan : En systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande av tid på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Elevers skoldag är uppbyggd utifrån olika klockslag. Eleverna börjar skolan vid en viss tid och har raster och lunch vid andra förutbestämda tider. Trots att elever i stor utsträckning styrs av klockan i vardagen är det många elever som upplever svårigheter vid inlärning av klockan. LÄS MER
5. Lärares inställningar till och arbete med laborativ matematikundervisning. : Teachers’ attitudes towards and work with manipulatives in mathematics teaching and learning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Sammanfattning Då undervisningen som bedrivs i skolan ska bidra till att elever stimuleras till att lära och även inhämtar väsentliga kunskaper finns behovet av en variationsrik undervisning och även att den baseras på beprövad erfarenhet. Genom att lärare erbjuder elever en variationsrik undervisning som inkluderar laborativ matematik, bidrar detta till att eleverna både får en variation i sin undervisning men kan även vara fördelaktigt för deras kunskapsutveckling. LÄS MER