Sökning: "visible learning Hattie"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden visible learning Hattie.

  1. 1. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER

  2. 2. Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverar digitalt med bakgrund av Covid-19-pandemin

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Zahra Motavalli Ali Abadi; Annette Ålund; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; digitalisering; fjärrundervisning; John Hattie; motivation; samhälle; skola; studieresultat; visible learning; General Works;

    Sammanfattning : Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. LÄS MER

  3. 3. Key aspects to consider when designing an IT-tool based on scoring rubrics to support formative assessment: an exploratory design-driven study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Björn Englund; [2016]
    Nyckelord :Computer-aided assessment; formative e-assessment; scoring rubrics; grading criteria;

    Sammanfattning : Why this thesis is needed. This thesis is motivated by the falling school results of Swedish 15-year-olds, a lack of IT tools in Swedish schools and a call for turning the theory on formative assessment into practice. Previous research that is used in the thesis. LÄS MER

  4. 4. John Hattie - med svenska mått mätt. En granskning av John Hatties syntes av metaanalyser med fokus på klasstorlek och hur den förhåller sig till den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mattias Barwe; Simon Dahlström; [2014-03-06]
    Nyckelord :Hattie; metaanalyser; effektstorlekar; påverkansfaktorer; klasstorlek; evidensbaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: John Hattie, professor vid Melbourne University i Australien, gav 2009 ut boken Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Boken räknas som världens största forskningsöversikt över vad som påverkar elevers studieresultat och fick omedelbart ett internationellt genombrott. LÄS MER

  5. 5. Faktorer som påverkar elevers lärande : En studie om elevers uppfattningar

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Muhamed Hromic; [2014]
    Nyckelord :lärande; Hattie; fokusgrupper; gymnasieelever; påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : SammanfattningLärande är ett komplext begrepp som påverkas av många faktorer. I boken ”Visible Learning”presenterades en sammanställning av 50 000 forskningsartiklar med fokus på faktorer som harpositiv och negativ verkan på elevers prestationer (Hattie 2009). LÄS MER