Sökning: "vistelsetid i Sverige"
Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden vistelsetid i Sverige.
16. ”Vad är det för grupp idag?” : Hur pedagoger på förskolan organiserar barngruppen och verksamheten för att på bästa sätt skapa lärtillfällen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan organiserar verksamheten utifrån barngruppens storlek och sammansättning för att skapa en verksamhet där barnen ges möjlighet till lärtillfällen. Vilka ställningstaganden tar pedagogerna när de organiserar verksamheten och vad är deras syfte med de val de gör? Denna studie bygger på metodtriangulering vilket i detta fall har inneburit observationer och kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER
17. Vistelsetid i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Intresset för vistelsetidens betydelse i förskolan väcktes på grund av debatten och diskussionen om huruvida barn till föräldralediga och arbetslösa, boende i Stockholms stad, skulle få rätt till heltid på förskolan. I debatten framgick det att begreppen lärande och omsorg hade betydelse för barns vistelsetid på förskolan. LÄS MER
18. Fyra andraspråkselevers ord- och läsförståelse av åldersadekvata läromedelstexter i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att undersöka fyra stycken andraspråkelevers ordförståelse samt vistelsetidens inverkan på läsförståelse. För att svara på studiens fråga gjordes två stycken delundersökningar. Den första delundersökningen fokuserade på ordförståelse med en uppföljning och den tredje på läsförståelse. LÄS MER
19. Vuxna inlärares användning av löst sammansatta partikelverb
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna studie undersöker partikelverb i skriftlig produktion av 42 vuxna inlärare med svenska som andraspråk på avancerad nivå. Inlärarna med 23 olika modersmål studerade kursen Svenska som främmande språk – behörighetsgivande kurs vid Göteborgs universitet och producerade då 42 inträdesuppsatser och lika många slutprovsuppsatser. LÄS MER
20. Vitsar på ett andraspråk : I vad mån förstår andraspråkseleverna dem?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka andraspråksinlärares förståelse av språkliga skämt som ordvitsar och ordlekar i svenskan samt vilka bakgrundsfaktorer som påverkar inlärningen. Metoden har varit att spela upp ett monolog innehållande vitsar för grupper av elever som studerar svenska som andraspråk och som på ett frågeformulär uppger om de hör humor i vitsarna eller ej samt om de, vid nejsvar, förstår – eller inte förstår - ord och meningar men inte något som är roligt i dem samt att sammanställa data från dessa insamlingar och göra jämförelser mellan startålder, studietid samt vistelsetid i Sverige och de erhållna svaren. LÄS MER