Sökning: "visual learning. leadership"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden visual learning. leadership.

  1. 1. Design för lärande i danssalen : En studie om danslärares kommunikation i gymnasial dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sanna Lundström; [2023]
    Nyckelord :Dance; dance teaching; communication; design; didactics; multimodality; Dans; dansundervisning; kommunikation; design; didaktik; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur danslärare i gymnasieskolan kommunicerar med elever under lektioner och hur de designar undervisningen för att skapa förutsättningar för lärande. I studien deltog tre danslärare från olika gymnasieskolor och datainsamlingen utfördes genom de kvalitativa metoderna videoobservationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Från demonstration till individuell kunskap : en studie om samspelet mellan kommunikation och inlärning med fokus på ämnet slöjd

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Morgan Mattisson; Emil Persson; [2020]
    Nyckelord :sloyd; demonstration; learning; smooth transition; understanding; VAK; visual; auditory; kinesthetic; learning style; learning strategies; rhetoric; leadership; slöjd; demonstration; inlärning; genomgång; övergång; förståelse; VAK; visuell; auditiv; kinestetisk; inlärningsstil; lärstrategier; retorik; ledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie försöker vi finna svar på hur en praktisk lärardemonstration kan utföras på ett pedagogiskt vis. Vi undersöker även övergången från den stund som domineras av läraren till den stund som utmärks av individuellt elevarbete. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer i undervisningen : ur ett specialpedagog-, lärar- och elevperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Andersson; Sandra Lindsjö; [2020]
    Nyckelord :Special education; inclusive education; relationships; success factors; relational perspective; sociocultural perspective; Specialpedagogik; inkludering; relationskompetens; framgångsfaktorer; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka framgångsfaktorer som finns i undervisningen, ur ett specialpedagog-, lärar- och elevperspektiv. På vilket sätt kan lärare arbeta med ledning och stimulans på gruppnivå, för att undvika för många extra anpassningar på individnivå? Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar utformats och dessa är; Vad anser eleverna gynnar deras lärande i den undervisning de möter? Vad anser specialpedagoger och lärare gynnar eleverna i deras lärande? Vilka specialpedagogiska perspektiv framkommer i synen på elever? Metoden är kvalitativa intervjuer med tre lärare, tre specialpedagoger, och tre fokusgruppsintervjuer med fem elever i varje. LÄS MER

  4. 4. Mer än tusen ord : Att leda ett hållbart specialpedagogiskt utvecklingsarbete på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Warnerbring Eriksson; Mia Ericsson; [2020]
    Nyckelord :After-school center; After-school teacher; special education; TEACCH; visual learning. leadership; development work; Fritidshem; Lärare i fritidshem; specialpedagogik; Tydliggörande pedagogik; bildstöd; ledarskap; utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : This essay explores the challenges that we as teachers in the extended school can face whenimplementing sustainable special educational methods. With a specific focus on the TEACCHmethod and the use of visual support in communication. LÄS MER

  5. 5. Matematik och flerspråkighet : När invandrarelever lyckas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Maria Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :multilingual classrooms of mathematics; social constructivism; intercultural; identities; multilingualism; mathematics; flerspråkiga matematikklassrum; meningsskapande; social konstruktivism; interkulturell; flerspråkighet; matematik;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to investigate and analyze practices in multilingual classrooms of mathematics in a compulsory school in Sweden where immigrant students have been known to succeed. The school is situated in a suburban and segregated area outside a major city where pupils come from mainly limited socio-economic backgrounds. LÄS MER