Sökning: "visual literacy"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden visual literacy.

  1. 1. En kunskpaps översikt om bildämnets relevas i en förändelig tid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karen Melina Olavarria Alarcon; Alexander Du; [2024]
    Nyckelord :Art Education; Art Activities; Creativity; Contemporary Art; Curriculum; Educational Change; High School; Visual Culture; Visual Literacy;

    Sammanfattning : In response to the recent political decision in Sweden in 2023 to reduce the allocation of hours for visual art education in Swedish Schools Högstadiet (grade 7-9), this study is motivated by a commitment to substantiate our stance against this policy through scientific rationale. This paper undertakes a literature review to explore the significance of visual arts within the evolving landscape of educational curricula. LÄS MER

  2. 2. Rutor utan gränser : Att använda serier i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emmelie Berg; Sarah Schelin; [2024]
    Nyckelord :Art education; Comics; Education; Graphic novel; literacy; secondary school; visual arts; visual literacy; Bildämnet; Bildkunnighet; Bildpedagogik; Högstadiet; Literacy; Serieliteracy; Serier; Utbildning;

    Sammanfattning : This paper compiles research regarding comics utilised in the visual arts classroom. Our findings are based on numerous research projects demonstrating the positive impact of incorporating comics into the classroom while acknowledging some potential challenges. LÄS MER

  3. 3. Challenges and strategies of teaching swedish to low – literacy skilled immigrants

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Saba Monirzadeh; [2023-06-21]
    Nyckelord :Low-literate adult; teaching challenges; Swedish for Immigrants; Teaching strategies;

    Sammanfattning : Aim: The present study aims to investigate the challenges SFI teachers face when teaching basic Swedish to low-literacy skilled immigrants, and the strategies they implement to teach these groups. Particularly, this study looks for any indications of Vygotsky’s sociocultural theory (SCT) in the teaching methods used while teaching SFI to individuals who lack literacy. LÄS MER

  4. 4. Gränssnitt och diskurser : En multimodal kritisk diskursanalys av UR Plays startsida Urplay.se.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mira Andersen; [2023]
    Nyckelord :Multimodal Critical Discourse Analysis; website design; Public service; Utbildningsradion; Multimodal kritisk diskursanalys; webbdesign; gränssnitt;

    Sammanfattning : This study presents an analysis of UR Play's homepage and its use of visual and textual elements as online control mechanisms from a technographic perspective with a focus on social semiotics. The study employed the social semiotic method of multimodal critical discourse analysis (MCDA). LÄS MER

  5. 5. Fysiska förklaringsmodeller i undervisning om solsystemets himlakroppar i årskurs 2 : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 2 skapar modeller samt hur de förstår sina egna och andra elevers modeller

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Kilander; [2023]
    Nyckelord :modeller; NO-undervisning; årskurs F-3; intervju; solsystemet; planeter; visual literacy;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om vilka val elever i årskurs 2 gör då de skapar egna modeller av planeter i solsystemet och hur de förstår andra elevers modeller av planeter i solsystemet, samt vilken kunskap relaterat till skapande av modeller eleverna uppvisar när de ombeds analysera sina egna och andras modeller. Undersökningen bygger på kvalitativa fokusgruppsintervjuer. LÄS MER