Sökning: "visual semiotics"

Visar resultat 21 - 25 av 200 uppsatser innehållade orden visual semiotics.

  1. 21. Invisible Landscapes : Signs and Illusions in the Perfumery of Jean-Claude Ellena

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Langer; [2023]
    Nyckelord :Perfumery; Semiotics; Olfaction; Jean-Claude Ellena; Hermès; Roland Barthes;

    Sammanfattning : This study explores the potential of semiotics in the non-visual realm of perfumery, focusing on the work of French perfumer Jean-Claude Ellena. Utilizing Roland Barthes’ three levels of signification as a theoretical framework – as presented in his essay Rhétorique de l’image – it analyzes the linguistic, denotative and connotative aspects of three perfumes created by Ellena for the French luxury house Hermès: Un Jardin en Méditerranée, Un Jardin sur le Nil and Un Jardin Après la Mousson. LÄS MER

  2. 22. Harmoni eller dysfori i en praktisk teori : En socialsemiotisk studie av stråklärares arbetssätt i musikteoretiska moment i stråkundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ebba Erikzén Hermond; [2023]
    Nyckelord :music theory; string teacher; social semiotics; multimodality; meaning offer; music school; musikteori; stråklärare; socialsemiotik; multimodal; meningserbjudande; kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur stråklärare designar användningen av musikteoretiska moment i enskild stråkundervisning. För att undersöka detta har ett antal lektioner med lärare i stråk videoinspelats som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 23. Zelenskyj – Defending the Democratic Spirit : a semiotic case study on political personalisation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lucas Douglas; Sara Melander; [2023]
    Nyckelord :personalisation; visual representation; semiotics; political leadership; political myth; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since Russia initiated their war in Ukraine February 2022, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyj went from being a national celebrity to becoming a global phenomenon. With international news media reporting on his every move, the representation of Zelenskyj has become central to how distant audiences make sense of the war, gaining immense popularity among Western audiences particularly. LÄS MER

  4. 24. Trendig aktivism : En multimodal kritisk diskursanalys av Balenciagas marknadsföring av kollektionen Winter 22

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felicia Blom; [2023]
    Nyckelord :Balenciaga; Winter 22; ideology; fashion; politics; luxury brand; climate change; war in Ukraine; celebrities; brand positioning;

    Sammanfattning : Balenciaga was one of the most influential fashion brands of 2022. Due to the attention the brand gets in traditional and social media, and their tendency to address political issues during their fashion shows, I consider it relevant to analyse what the brand communicates ideologically. LÄS MER

  5. 25. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER