Sökning: "visuell estetik"

Visar resultat 11 - 15 av 75 uppsatser innehållade orden visuell estetik.

  1. 11. What makes a cozy game? : A study of three games considered cozy

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Alva Wäppling; Lovisa Walchshofer; Rebecka Lewin; [2022]
    Nyckelord :games; cozy games; a short hike; unpacking; gris; game genres; cozy aesthetic; spel; cozy spel; a short hike; unpacking; gris; spelgenrer; mysig estetik;

    Sammanfattning : In recent years the video game industry has seen a rise of the term “cozy games”. In an attempt to explore this new term, this thesis closely looks into three games commonly associated with the label – A Short Hike, Unpacking, and GRIS – to find the essence of what makes them be perceived as cozy. LÄS MER

  2. 12. Det här är Jag, välj mig! : en komparativ analys av ethos i personliga brev

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Tara Bellini; [2022]
    Nyckelord :personliga brev; personligt brev; ethos; stil; lingvistik; visuell retorik; General Works;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka skillnader och likheter i framgångsrika respektive mindre framgångsrika brev för att söka finna likheter och skillnader i de val avseende stil, lingvistik och estetik som görs i breven. Vidare undersök även på vilket sätt de sökandes ethos kan komma att påverkas av de val som utgör brevets utformning. LÄS MER

  3. 13. Från ideologi till image. : En analys av visuell retorik i Socialdemokraternas valaffischer.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vera Einarsdóttir; [2022]
    Nyckelord :Sökord: visuell retorik; valaffischer; Socialdemokraterna; politisk kommunikation; retorik; ideologi; manifest retorik; latent retorik; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur Socialdemokraternas valaffischer sett ut och förändrats sett i ljuset av visuell retorik som perspektiv. Problemområdet mynnar från att studier av politisk kommunikation historiskt sett negligerat det visuella i stor omfattning och så även inom retorikstudier. LÄS MER

  4. 14. Fenomenet Keith Haring : Konstens kommersialisering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Carl Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Keith Haring; Kommers; Kulturellt kapital; Branding; Konst; Mode; Reklam.;

    Sammanfattning : ABSTRACT Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx Handledare: Sara Callahan Titel och undertitel: Fenomenet Keith Haring- Konstens kommersialisering Författare: Adam Sahlström Kontaktuppgifter: [email protected] Uppsatsnivå (kandidat-, magister- eller masteruppsats): Kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2021 ABSTRACT: Uppsatsen behandlar ämnet kring konstnären Keith Haring och hur hans konst kommersialiserats i diverse olika kanaler såsom reklam och mode. LÄS MER

  5. 15. Hållbarhet, färg & form : En grafisk profilguide för visuell kommunikation av hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sarianna Olsson; Nellie Fredholm; [2022]
    Nyckelord :visual communication; graphic design; brand identity; graphic charter; graphic profile; research through design; concept development; sustainability; visual message; focus group; survey; product packaging; visuell kommunikation; grafisk design; företagsidentitet; grafisk profil; forskning genom design; konceptutveckling; hållbarhet; visuellt meddelande; fokusgrupp; internetenkät; produktförpackning;

    Sammanfattning : Uppmärksamhet på miljön och att uppnå ett mer hållbart sätt att leva har ökat bland allmänheten och företag under flera år. Denna artikel har som ändamål att undersöka hur ett företag kan förmedla sina värderingar om hållbarhet inte bara genom ord och texter utan också genom grafisk design och visuell kommunikation. LÄS MER