Sökning: "visuell etnografi"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden visuell etnografi.

  1. 1. AI som medskapare : En designvetenskaplig och visuell etnografisk studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Yrla Backlund; [2023]
    Nyckelord :AI; medieproduktion; audiovisuell; designvetenskap; artificiell intelligens; estetiskt;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad som kan bedömas som positiva och negativa aspekter med användningen av AI i skapandet av ett audiovisuellt verk. Den undersöker specifikt hur AI kan vara till hjälp för en medieproduktionsstudent utan tidigare erfarenhet av AI. LÄS MER

  2. 2. Visuella tecken på finska och svenska i en tvåspråkig skolas lingvistiska landskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Essi Hentilä; [2023]
    Nyckelord :Bilingualism; Finnish; linguistic schoolscapes; power relations; Swedish; visual ethnography; Kaksikielistys; kielelliset koulumaisemat; ruotsi; suomi; valtasuhteet; visuaalinen etnografia; Finska; lingvistiska skollandskap; maktförhållanden; svenska; tvåspråkighet; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på tvåspråkighetens existens i en unik tvåspråkig högstadieskola för att dra slutsatser om språkliga normer och maktförhållanden mellan de två språken, svenska och finska på den aktuella skolan. Den aktuella skolan ligger vid gränsen mellan två nationer och denna studie bidrar även till att dokumentera den unika skolans tvåspråkiga miljö då skolsamarbetet mellan gränskommunerna är på väg att upphöra. LÄS MER

  3. 3. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  4. 4. Den tysta kommunikationen : Flerspråkighet och minoritetsspråk i förskolans visuella miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Windahl; Amanda Ängtoft; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; minoritetsspråk; modersmål; visuell miljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att skapa ytterligare kunskap om hur flerspråkighet och minoritetsspråk gestaltas och blir synliggjort i förskolans visuella miljö. Undersökningen har genomförts på en förskola med den sociokulturella teorin som utgångspunkt för barnens flerspråkiga utveckling. LÄS MER

  5. 5. Meningserbjudanden i förskolans fysiska inomhusmiljö : En studie som närmar sig barns perspektiv genom socialsemiotisk ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sabina Nordlund; Erika Goldkuhl; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; fysisk inomhusmiljö; socialsemiotik; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att närma sig förskolebarns perspektiv på förskolans fysiska inomhusmiljö. Detta genom att lyfta deras beskrivningar av meningserbjudanden, därmed vad som har betydelse och varför i förskolans fysiska inomhusmiljö. Vidare undersöks vilka teckensystem de använder för att uttrycka detta. LÄS MER