Sökning: "visuell framskjutenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden visuell framskjutenhet.

  1. 1. ”I want to find my faith again” : En kvalitativ studie om tillgänglighet och spiritualitet på vandrings- och pilgrimsleder. 

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Tove Johansson; [2023]
    Nyckelord :Graphic design; pilgrims hiking; visual communication; accessibility; spirituality; Grafisk design; pilgrimsvandring; visuell kommunikation; tillgänglighet; spiritualitet;

    Sammanfattning : Vandrings- och pilgrimsleder är en del av turismnäringen som många människor söker sig till i syfte att nå en spirituell upplevelse eller en närmare kontakt med sig själv och naturen. För att flera människor ska få till sig budskapet att vandra dessa leder, och därmed får ta del av de positiva fördelar som upplevs, krävs det att leden är tillgänglighetsanpassad på flera sätt. LÄS MER

  2. 2. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  3. 3. ”Med hvita bälten om lifvet, röda ränder på benkläderna och kornblå Stanleyhattar med silfversnodder” : Visualitet kontra språklig konkretion i Allersreportage 1905‒2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Camilla Larsson; [2021]
    Nyckelord :Allers; Aller; Illustrerad Familj-Journal; Allers Familj-Journal; veckotidning; veckotidningar; språklig konkretion; konkretion; visualitet; visuella inslag; lexikogrammatik; lexikogrammatiska dimensioner; visuell framskjutenhet; avgränsning och sambandsskapande; konkreta substantiv; konkreta adjektiv; dynamiska verb;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida språklig konkretion i Allers 1905–2019 förändras över tid i takt med att de visuella inslagen ökar. Det studien syftar till är att utröna på vilket sätt visuella inslag och språklig konkretion i texten förändrats i förhållande till varandra. LÄS MER

  4. 4. Dags för hjulskifte : En studie om hur ett meddelande når en mottagare med rätt information

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Hacar; [2015]
    Nyckelord :kommunikation; kallelse; läsbarhetsindex; layout; kundnöjdhet; läsbarhet; Bilia;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att granska en befintlig kallelse till hjulskifte för att se var kommunikationen eventuellt brister. Frågeställningarna var följande: Vilket läsbarhetsindex har kallelsen? Hur är språket i kallelsen utformat, dvs. LÄS MER

  5. 5. Design i lärande : Hur elever bearbetar information och designar multimodala representationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Josef Samuelsson; Lilianne Björk; [2013]
    Nyckelord :design; multimodalitet; lärande; kunskap; representationer; visuella texter; semiotiska resurser; betydelsepotential;

    Sammanfattning : Vår studie har haft som syfte att undersöka hur några elever i år 8 multimodalt designar sin förståelse av utvalda kunskapsområden, med koppling till kursplanerna för Engelska och Moderna språk, genom sin produktion av digitala bildspel. Vi har frågat oss: Hur sorterar och bearbetar eleverna information från olika medier? Hur designar eleverna ett eget kommunikativt innehåll och hur använder de olika semiotiska modaliteter i sin representation av detta? Vilka tecken på lärande kan vi finna hos eleverna genom att studera deras visuella representationer och genom att analysera deras intervjusvar? För att få svar på våra forskningsfrågor har vi analyserat och tolkat elevers bruk av semiotiska modaliteter såsom skrift, bild och layout i samband med designen av bildspel. LÄS MER