Sökning: "visuell komposition"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden visuell komposition.

  1. 1. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Feministisk teori; Politisk kampanj; Politisk kommunikation; Politisk representation; Valaffisch; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER

  2. 2. Musikalisk erfarenhet kopplat till emotionella intryck i samband med atonalitet, tonalitet och visuell media : En studie i hur atonal och tonal musik påverkar lyssnandet hos personer med musikbakgrund inom ett specifikt känslospektrum

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-Johan Candelier; [2023]
    Nyckelord :Atonality; tonality; emotions; education; Arnold Schönberg; Anton Webern; serial music; twelve tone music; film music;

    Sammanfattning : Arbetets fokus är på atonalitet och tonalitet och hur dessa tonspråk påverkar fyra individer med en musikutbildning känslomässigt. Frågeställningens bakgrund består av tre grundparametrar som belyser känslor, tonal och atonal musik samt hur olika tonspråk tolkas till visuell media. LÄS MER

  3. 3. Lugn, bara lugn : En visuell Analys av “Om krisen eller kriget kommer”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tove Swartling-Eriksson; [2023]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visuell retorik; visuell analys; identifikation; representation; myndighetsinformation; statlig information; information; riskkommunikation; Om krisen eller kriget kommer; krisberedskap; känslor; lugn; oro;

    Sammanfattning : Den här studien i visuell kommunikation analyserar MSB’s broschyr “Om krisen eller kriget kommer” som 2018 skickades ut till 4,9 miljoner svenska hushåll. Den använder visuell analys med fokus på komposition och visuell retorik med inriktning på Burkes identifikationsteori för att besvara frågorna “Hur kan vi se på hur bilder används för att förmedla lugn och oro i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’?” och “Hur och till vilket syfte använder bilderna i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’ sig av identifikation som en retorisk strategi?”. LÄS MER

  4. 4. Kronologi i visuellt berättande : Surrealistiskt narrativ inom grafisk illustration

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Otto Lindau; Lisa Lundström; [2023]
    Nyckelord :Storytelling; Surrealism; Illustration; Art theory; Comic; Visual communication; Storytelling; Surrealism; Illustration; Bildteori; Comic; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Att skapa en berättelse inom illustration, som till exempel i serier, går oftast ut på att en bild följs av en annan för att berättelsen ska vara förståelig och tydlig. Blandar man ihop bilderna blir serien utan en röd tråd och berättelsen tappar sitt narrativ men storytelling är mer än att endast para ihop bilder i en följd så som det ska vara. LÄS MER

  5. 5. Textens Potential som ett Visuellt Medium

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Nemo Dahlén; [2022-12-06]
    Nyckelord :Text; Komposition; Visuell konst; Poesi; Projektion; Skrivmaskin; Filosofi;

    Sammanfattning : Författaren undersöker olika sätt att placera visuellt utformade text-kompositioner skrivna på skrivmaskin i fysiska miljöer via projektion och andra medel. Denna undersökning görs för att experimentera hur författaren ska kunna bibehålla den kärna och innehåll som finns i texterna när kompositionerna sätts i en annan miljö än endast på papper. LÄS MER