Sökning: "visuell kultur lunds universitet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden visuell kultur lunds universitet.

  1. 1. Kroppsaktivism genom blicken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Pålsson; Hanna Duvander; [2021]
    Nyckelord :Strategisk visuell kommunikation; visuell kultur; visuell kommunikation; strategisk kommunikation; könsnormer; den manliga blicken; den kvinnliga blicken; kroppsaktivism; aktivism på sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how visual communication in today´s society can be used as as a strategic communicative tool. More specifically, the study aims to contribute with deeper knowledge of how young women's body activist still images from Instagram can be interpreted in relation to gaze theory, and whether their visual communication can contribute to counteracting the male gaze's portrayal of women and thus create a healthier female normative for visual communication. LÄS MER

  2. 2. Bilder av drömhem - Om bildanalys som metod för att studera arkitektur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Anna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :arkitektur; hem; drömhem; bildanalys; heminteriör; Roland Barthes; Pierre Bourdieu; symboliskt kapital; kulturellt kapital; smak; god smak; smak och konsumtion; konsumtion och värderingar; föreställningar om drömhem; visuella representationer av arkitektur; Beatriz Colomina; studium; punctum; visuell kultur; representationer av arkitektur; visualisering; visualiseringar av arkitektur; architecture; home; dream home; image analysis; home interiors; taste; good taste; visual representations of architecture; visual culture; representations of architecture; visualizations; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag hur begrepp och teori från visuell kultur kan användas för att analysera arkitektur och i synnerhet hem genom att utforma ett analysverktyg för bilder. Syftet är att undersöka hur föreställningar, värderingar och idéer hos betraktare kan påverkas av det som bilderna förmedlar, och vilken makt bildproducenter av bilder på arkitektur har som individer och grupper. LÄS MER

  3. 3. En spegling av verkligheten: en tvärvetenskaplig studie av film i kulturhistoriska utställningar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emma Sandgren; [2013]
    Nyckelord :cultural history museums; museums; film; cultural history exhibitions; documentary film theory; museology; learning theory; history films; film studies; case studies; observations; visual culture; archival footage; documentary films; fictionalisation; kulturhistoriska museer; museer; kulturhistoriska utställningar; dokumentärfilmsteori; museologi; pedagogik; historisk film; filmvetenskap; fältstudier; observationer; visuell kultur; arkivfilm; dokumentärfilm; fiktionalisering; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis, as suggested by the title, is to study the usage of film in cultural history exhibitions. The subject arouse from queries such as: why are films so often included in cultural history exhibitions? And what do the films provide the visitors with? The thesis sees a distinct difference between the use of film in cultural history museums and the use of film in art museums or galleries. LÄS MER

  4. 4. Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfråga

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Miljeteig; Philip Gozzi; Sofia Ljunggren; [2006]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; kultur; kulturella skillnader; kommunikation; Kina; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : För västerländska företag som etablerar sig på den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svårt att nå kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och språkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. LÄS MER