Sökning: "visuell kultur lunds universitet"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden visuell kultur lunds universitet.
1. Kroppsaktivism genom blicken
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This study aims to investigate how visual communication in today´s society can be used as as a strategic communicative tool. More specifically, the study aims to contribute with deeper knowledge of how young women's body activist still images from Instagram can be interpreted in relation to gaze theory, and whether their visual communication can contribute to counteracting the male gaze's portrayal of women and thus create a healthier female normative for visual communication. LÄS MER
2. Bilder av drömhem - Om bildanalys som metod för att studera arkitektur
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : I uppsatsen undersöker jag hur begrepp och teori från visuell kultur kan användas för att analysera arkitektur och i synnerhet hem genom att utforma ett analysverktyg för bilder. Syftet är att undersöka hur föreställningar, värderingar och idéer hos betraktare kan påverkas av det som bilderna förmedlar, och vilken makt bildproducenter av bilder på arkitektur har som individer och grupper. LÄS MER
3. En spegling av verkligheten: en tvärvetenskaplig studie av film i kulturhistoriska utställningar
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The aim of this master’s thesis, as suggested by the title, is to study the usage of film in cultural history exhibitions. The subject arouse from queries such as: why are films so often included in cultural history exhibitions? And what do the films provide the visitors with? The thesis sees a distinct difference between the use of film in cultural history museums and the use of film in art museums or galleries. LÄS MER
4. Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfråga
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : För västerländska företag som etablerar sig på den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svårt att nå kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och språkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. LÄS MER