Sökning: "visuell kultur media"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden visuell kultur media.

  1. 1. Digital identitet och visuell interkulturalitet i framtidens bildpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Aron Wright; Emil Pernet; [2023]
    Nyckelord :Visual culture learning communities; Third space; digitalisation; Gaming; interculturality; intercultural pedagogy; visual arts pedagogy; Bild; Bildpedagogik; Digitalisering; Fortnite; Interkulturalitet; Interkulturell; Konstpedagogik; VCLC; Visuell kultur;

    Sammanfattning : This knowledge overview consists of research surrounding digitalisation in pedagogics, visual culture learning communities and the correlation between these two subjects. Intercultural pedagogics often refers to including pupils’ ethnical cultural diversity as grounds for creating a discourse surrounding equality and inclusion in the classroom. LÄS MER

  2. 2. Long, Long Time : An Examination of Identity and Status Connected to Scenography in the Tv-Series The Last of Us (2023)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anton Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ visuell analys; representation; The Last of Us; Bourdieu; kapital; post-apokalyps; zombie; scenografi; identitet; status; medborgarförslag; illustration; kollage; kampanj; ungdomar; inflytande; demokrati; Malmö Stad; framtidstro;

    Sammanfattning : This study examines cinematic storytelling by looking at screenshots from episode three of the tv-series The Last of Us (2023). The purpose is to illustrate how scenography in the chosen material can represent meaningful concepts about the main character's identity and statues. LÄS MER

  3. 3. #malmö och stadens representation : En studie om vardagskultur i Malmö, grundad i Instagram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Kimmo Svensson; [2023]
    Nyckelord :visual communication; ordinary culture; regional culture; city branding; instagram; malmoe; representation; grounded theory; visuell kommunikation; vardagskultur; regional kultur; stadsvarumärke; malmö; instagram;

    Sammanfattning : The study examined the most common visual representations of the city of Malmö on Instagrams #malmö hashtag over four days. The images were analyzed from a contextual perspective and a constructivist approach. LÄS MER

  4. 4. Ny sjukdom, gamla bilder : En bildsemiotisk undersökning av parafrasers bildstrukturer och betydelser under coronapandemin

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Thi-Sofie Breding; [2023]
    Nyckelord :paraphrase; intertextuality; intermediality; semiotics; Covid-19 pandemic; Instagram; appropriation; visual culture; netnography; parafras; intertextualitet; intermedialitet; semiotik; coronapandemi; Instagram; appropriation; visuell kultur; netnografi;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the structures and contents of art paraphrases during the first year of the Covid-19 pandemic through semiotics, intertextuality and intermediality, to create an understanding of what the reuse, or appropriation, of art can mean and which roles it could play in a contemporary visual culture. To achieve this, six “Covid paraphrases” are analysed alongside a rich complementary material collected from November 2021—February 2023 through netnographic methods focused on the social media platform Instagram. LÄS MER

  5. 5. ”Inget digitalt, det känns inte som Bild” : En studie om bildundervisningens relation till digitala medier och den visuella kulturen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Wilma Wadstedt; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; visuell kultur; multimodalitet; sociala medier; socialsemiotiskt perspektiv; högstadiet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra elevernas relation till den visuella kulturen och bildämnet, samt bidra med kunskap om vilken plats multimodala inslag har i bildundervisningen. För att besvara uppsatsens frågeställningar gjordes en enkätundersökning med elever i fyra klasser samt intervju med undervisande bildlärare på en högstadieskola i Sverige, för att hitta mönster utifrån ett socialsemiotiskt och multimodalt perspektiv. LÄS MER