Sökning: "visuella attribut"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden visuella attribut.

  1. 1. “Representera hur samhället ser ut” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z’s åsikter om reklambilder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Engla Hygstedt Falk; Erica Wartmark; [2023]
    Nyckelord :Diversity; Inclusion; Generation Z; Advertising images on Instagram; Self-congruity theory; Mångfald; Inkludering; Generation Z; Reklambilder på Instagram; Teorin om självkongruens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en djupare förståelse för inställningen till reklambilder hos svenska kvinnor i generation Z. Vi kommer undersöka vad de anser är viktigt att inkludera och hur de vill bli representerade när det gäller modeller som bär kläder på reklambilder på bildplattformen Instagram. LÄS MER

  2. 2. Hjältar, skurkar & stereotyper : Hur manliga och kvinnliga karaktärer porträtteras i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Milla Nilsson; Elin Hynninen; [2022]
    Nyckelord :Hjältar skurkar; genus; fysionomi; frenologi; stereotyper; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte och analyserade hur manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan porträtteras som goda eller onda utifrån stereotypa visuella attribut. Undersökningen utgick från teorier kring historisk fysionomi och populärkulturella stereotyper. LÄS MER

  3. 3. Attribut som påverkar dina gröna köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Werdien; Johanna Larsson; Anna Fasson Rydman; [2022]
    Nyckelord :Cognitive dissonance; Greenwashing; Marketing; Groceries and Purchase decision process; Kognitiv dissonans; Greenwashing; Matvaror och Köpbeslutprocessen;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har under de senaste åren visat på hur företag använder sig av miljömässiga budskap i sin marknadsföring för att framhäva sina produkter som mer miljövänliga än vad de i själva verket är, så kallad greenwashing. Genom det enorma utbudet som finns tillgängligt för nutidens konsumenter och de olika influenser de får till sig genom reklam kan det vara svårt för den enskilda konsumenten att avgöra om produkten är trovärdig eller inte. LÄS MER

  4. 4. Spelar MC-västen någon roll : Inverkan av klädsel och kön i bedömning av gärningsman

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maria Berg; Johanna Mikkola; [2022]
    Nyckelord :guilt assassement; gender differences; empathy; attribution; stereotypes;

    Sammanfattning : Finns det en skillnad i skuldbeläggning beroende på klädsel eller kön? Människor försöker ofta förstå varför människor gör som de gör. När stereotyper skapas för grupper av människor tenderar de att bygga på attribut som särskiljer en grupp från andra. LÄS MER

  5. 5. VIKTEN AV EN FÄRGSTARK PERSONLIGHET : Varumärkespersonligheter, färg och visuella symboler inom credence-tjänster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mattias Arusell; Nina Olsson; [2021]
    Nyckelord :Varumärkespersonlighet; visuella symboler; credence-tjänster;

    Sammanfattning : Konkurrensen mellan företag blir allt hårdare i dagens samhälle och därav är det är viktigt för företag att utveckla konkurrenskraftiga varumärken med en tydlig inriktning. En strategi för att differentiera sitt varumärke är att utveckla en passande varumärkespersonlighet, vilket definierats är en uppsättning mänskliga egenskaper som förknippas med varumärket. LÄS MER