Sökning: "visuella element"
Visar resultat 6 - 10 av 212 uppsatser innehållade orden visuella element.
6. “Det är väl ingen som bryr sig om jag opererar mina bröst?” : Hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. En multimodal kritisk diskursanalys samt ett ramverk sammansatt av teoretiska förklaringar av makt, disciplinering, diskurs, performativitet, skönhetsideal och blickar har använts i syfte att studera hur dokumentärens språkliga och visuella element formar porträtteringen av skönhetsideal, kroppsligheter och makt. LÄS MER
7. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER
8. Havredryckens visuella uttryck : En kvantitativ och beskrivande studie av den svenska marknadenshavredrycksförpackningar
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Havredryck har fått ett stort uppsving på senare år med en bredmålgrupp. För att få mer kunskap om förpackningsdesignens marknadfokuserar denna undersökning på havredryckens designbeslut i enbeskrivande studie. Den ämnar redovisa havredrycksförpackningarnasvisuella element för att sedan jämföra hur de överensstämmer medvarandra. LÄS MER
9. Gränssnitt och diskurser : En multimodal kritisk diskursanalys av UR Plays startsida Urplay.se.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : This study presents an analysis of UR Play's homepage and its use of visual and textual elements as online control mechanisms from a technographic perspective with a focus on social semiotics. The study employed the social semiotic method of multimodal critical discourse analysis (MCDA). LÄS MER
10. Konnotation och kategorisering: Visuella element på tvättmedels- och yoghurtförpackningar
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Denna studie avser att undersöka vilka visuella element som påverkar hur produkter kategoriseras av konsumenter som antingen ett tvättmedel eller ett livsmedel. Genom att undersöka visuella element och vilka konnotationer de skapar kan dessa undersökningar ge insikter om hur människor tolkar och kategoriserar objekt. LÄS MER