Sökning: "visuella observationer"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden visuella observationer.

  1. 1. Levla upp! : Motivationshöjande spelifiering av kreativa processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilia Lans; [2023]
    Nyckelord :Motivation; gamification; creative processes; Motivation; spelifiering; kreativa processer;

    Sammanfattning : Studien som presenteras i föreliggande uppsats syftar till att undersöka spelifiering av kreativa processer utifrån tre frågeställningar: (1) på vilket sätt arbetar läraren för att främja motivationen hos eleverna i sin skapandeprocess, (2) kan man förstå lärarens upplägg som spelifiering, och i så fall på vilket sätt, och (3) vilka effekter har lärarens upplägg på motivationen hos elever som befinner sig i kreativa processer? Bakgrunden till detta undersökningsområde utgörs dels av motivationens betydelse för barn och unga som befinner sig i skolans värld. Frågan om motivation spelar en viktig roll när det exempelvis kommer till frånvaroproblematik, ett alldeles för starkt betygsfokus och passivitet i skolarbetet. LÄS MER

  2. 2. Soundscapes i Rosendal

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Lisa Vogel; [2023]
    Nyckelord :soundscape; ljudlandskap; ljudgestaltning; ljud; buller;

    Sammanfattning : Ljud är en viktig upplevelsemässig aspekt i landskapet. Ljud inom landskapsarkitekturen tenderar dock att underprioriteras i förhållande till visuella aspekter. Traditionellt handlar design gällande ljud i landskapet om att reducera ljud, då problematiken kring buller i städer är ständigt närvarande och kan leda till hälsoproblem. LÄS MER

  3. 3. Berättelser i bildundervisningen : Elevers upplevelser och erfarenheter i skapande av berättelser i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jasse Bellelind; [2023]
    Nyckelord :Storytelling; art pedagogy; non-cognitive skills; creativity; Berättelser; bildpedagogik; icke-kognitiva förmågor; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever upplever berättelser, samt hur berättelser påverkar deras bildarbeten i bildundervisningen.  Deltagarna i studien var fyra andraårs gymnasieelever som hade kursen Bild och form 1b. LÄS MER

  4. 4. En värld av visuella möjligheter : Lågstadielärares användning av bilder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Erlandsson; Julia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Pictures; teaching; teachers; multimodal; text; competence; Bilder; undervisning; lärare; multimodal; text; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om lärares användning av bilder i undervisningen till lärare och andra pedagoger. Studien utgår från två frågeställningar: Vilka uttryckta skäl har lärare för användningen av bilder i undervisningen utifrån intervjuer? och På vilka sätt använder lärare bilder i undervisningen utifrån observationer? Studiens metod är semistrukturerade intervjuer och observationer. LÄS MER

  5. 5. Potentiella tillsatsmaterial i betong : En studie om hur tryckhållfastheten före och efter brand skiljer sig mellan befintliga och potentiella recept

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Viktor Ahlin; Mohammadullah Awaz; [2023]
    Nyckelord :Betong; tillsatsmaterial; hydrokol; biokol; potentiella tillsatsmaterial; brand; grön betong;

    Sammanfattning : Betongbranschen i Sverige står för ungefär 8 % av byggsektorns koldioxidutsläpp. Av dessa cirka 1,7 miljoner ton CO2e per år beror ungefär 90 % av utsläppen på cementtillverkningen. För att användandet av betong i framtiden ska vara lika omfattande som i dagsläget behöver koldioxidutsläppen reduceras. LÄS MER