Sökning: "visuella resurser"
Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden visuella resurser.
1. PATIENTERS UPPLEVELSER AV VAD SOM LINDRAR PREOPERATIV ORO ELLER ÅNGEST. En litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Preoperativ oro är vanligt förekommande hos patienter och leder till lidande. Det är något som ger längre vårdtider, sämre återhämtning och kräver mer av sjukvårdens resurser. Preoperativ oro påverkar också mängden anestesi som behövs och mängden smärta patienter upplever efter operation. LÄS MER
2. Språkinlärning i relation till fysisk lärmiljö : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I tidigare forskning framgår det att den fysiska lärmiljön är avgörande för att bedriva en kvalitativ undervisning. En utmaning kan vara att hitta de optimala förutsättningarna för ett stimulerande klassrum som gynnar språkinlärningen. Språkinlärning ligger till grund för all kommande utbildning vilket gör ämnet högst relevant. LÄS MER
3. Den digitala modelläsaren : En diakron modelläsaranalys av Försäkringskassans konstruerade identiteter i informationsbroschyrer från 1969-1980 och på sociala medieplattformen Instagram från 2020-talet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa en djupare förståelse för hur olika modelläsare konstrueras i externkommunicerande texter från Försäkringskassan ur ett diakront perspektiv. Modelläsaren är en prototypisk läsare som är inbyggd i texter och besitter en viss social identitet. LÄS MER
4. "Döden tänkte jag mig så." : En kritisk analys av två begravningsbyråers webbtexter
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : I den här uppsatsen undersöks två begravningsbyråers externa kommunikation med språkvetenskapliga och multimodala metoder för att belysa vad det är för bild av begravningar som de vill förmedla till sina mottagare. Analysen fokuserar på texernas och bildernas ideationella metafunktion, det vill säga, hur språkliga och visuella resurser används för att konstruera gemensamma bilder och mentala föreställningar om verkligheten. LÄS MER
5. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL
M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER