Sökning: "visuellt matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden visuellt matematik.

  1. 1. Inkludera flerspråkiga elever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Nellie Andersson; Zahraa Saadoun; [2024]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Flerspråkighet; Inkludering; Metod; Scaffolding;

    Sammanfattning : Flertal skolor bedriver en matematikundervisning som präglas av enspåkighetsnormen, som innebär att undervisningsspråket samt det matematiska innehållet är på svenska. På grund av skolans bristande resurser finns det inte tillräckligt med utrymme för att inkludera och anpassa matematikundervisningen till andraspråkselever. LÄS MER

  2. 2. ”På vilka sätt kan olika undervisningsmetoder gynna elever i matematiksvårigheter?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mikaela Ottosson; Rebecka Ottosson; [2024]
    Nyckelord :lågstadiet; lärande; matematiksvårigheter; undervisning.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka gynnande undervisningsmetoder för elever med svårigheter i matematik. Genom att granska befintlig forskning identifieras olika pedagogiska tillvägagångssätt som stödjer dessa elevers lärande. Vi har använt systematiska sökningar i databaser och valt ut relevanta artiklar för analys. LÄS MER

  3. 3. En tillgänglighetsanpassad problemlösning i matematik : En systematisk litteraturstudie som undersöker huruvida matematisk problemlösning kan tillgänglighetsanpassas utifrån exekutiva funktioner.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Hogenfält; [2023]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; exekutiva funktioner; adhd; arbetsminne; inkludering; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetsområdet för denna systematiska litteraturstudie valdes utifrån observationer attdet råder meningsskillnad inom forskning för adhd och huruvida diagnosen påverkarelevers skolframgång. Forskning har börjat undersöka om och i sådant fall hurexekutiva funktioner korrelerar med adhd, men i mindre utsträckning vad det kanbetyda för skolpraktiken. LÄS MER

  4. 4. Visuellt stöd i matematikundervisningen för elever med språkstörning - en kvantitativ studie om tillgängligt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Cia Hellstenius; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Matematiksvårigheter; Språkstörning; Tillgängligt lärande; Visuellt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka lärare, som undervisar matematik i grundskolan (F- klass – åk 9) hur mycket och vilken erfarenhet och kunskap de har om språkstörning i matematikundervisningen samt hur de använder visuellt stöd som kompensatoriskt hjälpmedel i undervisningen för elever med språkstörning. Metoden som har använts är en digital enkätundersökning på plattformen Facebook. LÄS MER

  5. 5. Visuellt stöd för elever i matematiksvårigheter inom området problemlösning med bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Svensson; [2023]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Problemlösning med bråk; Visuellt stöd;

    Sammanfattning : Undervisningen i skolan ska ge alla elever lika möjligheter att nå kunskapsmålen. Detta innebäratt för de elever som befinner sig i någon form av matematiksvårighet, kommer de att vara ibehov av extra anpassningar för att kunna följa med i undervisningen. LÄS MER