Sökning: "visuellt minne"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden visuellt minne.

  1. 1. Body patterning and cognition in cephalopods - a literature review

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Georgina Chu; [2023]
    Nyckelord :cephalopods; octopus; body patterning; colour alteration; chromatophores; pigment cells; cognition; learning and memory;

    Sammanfattning : Cephalopods are a valuable model for studying the evolution of cognition due to their distinctive brain structure, organisation, and connectivity patterns compared to vertebrates. The development of large brains and behavioural complexities are believed to be triggered by evolutionary pressures stemming from factors like heightened predation, more demanding foraging conditions, and intense mating competition. LÄS MER

  2. 2. Ögat eller örat? : En studie som undersöker hur elevers textförståelse och minne påverkas beroende på tillvägagångssätt – auditivt och visuellt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Stina Rylander; Luka Mijaljevic; [2022]
    Nyckelord :Årskurs 3; svenska; utbildning; textförståelse; lyssna; läsa; auditivt; visuellt; minne; chitvå-test;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur textförståelsen och minnet hos elever i årskurs 3 påverkas beroende på tillvägagångssätt, auditivt och visuellt, om man utgår från en och samma text. Studiens ansats är kvantitativ då det genomfördes ett experiment som redovisades på ett kvantitativt sätt i form av tabeller och figurer. LÄS MER

  3. 3. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Kristensen; Hanna Birkdal; [2021]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; huvudräkning; beräkningsstrategi; talfakta; högpresterande; spetsutbildning; minne;

    Sammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER

  4. 4. The Effects of Event Segmentation on Object Recognition Memory and Retrospective Temporal Judgements About Objects

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Saara Siintola; Ebba Campbell; [2020]
    Nyckelord :event perception; event segmentation theory; episodic memory; object recognition; temporal perception; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sättet som världen presenterar sig för våra sinnesorgan är genom en kontinuerlig ström av information, men vår upplevelse av den är uppdelad i diskreta händelser. Enligt eventsegmenteringsteorin är den här segmenteringen en inbyggd och automatisk del av mänsklig kognition. LÄS MER

  5. 5. Vad lärde du dig i skolan idag? : Neurodidaktiska perspektiv på inlärning och minne hos gymnasieungdomar

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Bönström; [2020]
    Nyckelord :neurodidaktik; neurovetenskap; inlärning; läroprocesser; pedagogik; samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Hjärnans uppbyggnad och funktion besvarar många intressanta frågor när det kommer till undervisning och ett neurodidaktiskt perspektiv bidrar till att bättre förstå hur elever på gymnasienivå kan behärska de kunskaper som efterfrågas i Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Studiens förutsättningar har legat inom ramen för tio veckors verksamhetsförlagd utbildning och har genomförts hösten 2017  tillsammans med två klasser som läser kursen Samhällskunskap 1a1 på Herrgårdsgymnasiet. LÄS MER