Sökning: "vithet"

Visar resultat 21 - 25 av 121 uppsatser innehållade ordet vithet.

  1. 21. Man säljer inte marken, på vilken folket vandrar : En postkolonial läsning av Vilhelm Mobergs utvandrarromaner med utgångspunkt i hemsökt jord och vithet som egendom.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Carlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vilhelm Mobergs utvandrarsvit har länge lästs som romaner om en omfattande händelse i svensk historia och som sådana fundamentalt svenska berättelser. Som sådana berättar Mobergs romaner om Sveriges koloniala historia och om hur nybyggare i USA internaliserade nationen. LÄS MER

  2. 22. FÖRSKOLANS LÄROPLAN, PEDAGOGEN OCH SVENSKHETENS NORM : En diskursanalys om utpekandet av ”den Andre” i förskolans läroplan, Lpfö 98:18

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Mustafa; [2021]
    Nyckelord :förskolans läroplan; förskola; Lpfö 98:18; pedagogik; ”vi och dom”; ”de andra”; norm; språk; makt; identitet; Vithet; svenskhet;

    Sammanfattning : Jag har valt att skriva en diskursanalys om, och i så fall hur, representativa begrepp i förskolans läroplan Lpfö 98:18 speglar maktförhållandet i majoritetssamhällets normer. Jag har genom att anta ett poststrukturalistiskt perspektiv belyst och analyserat konstruktionen av begreppen demokrati, norm, språk och identitet i förskolans läroplan Lpfö 98:18. LÄS MER

  3. 23. Att upptäcka det upptäckta : En postkolonial diskursanalytisk studie på tre sociologiska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kenar Ahmad; [2021]
    Nyckelord :Diskursanalys; läromedel; postkolonialism; ras etnicitet; sociologi; vithet;

    Sammanfattning : Följande studie analyserar tre läromedel i sociologi utifrån ett postkolonialt, diskursanalytiskt perspektiv. Syftet är att analysera hur ras/etnicitet görs i de utvalda läromedlen. LÄS MER

  4. 24. Utlandsadopterad i Sverige : En etnologisk studie av hur utlandsadopterades identiteter skapas och uttrycks genom sociala interaktioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Thi-Sofie Breding; [2021]
    Nyckelord :adoption; belonging; ethnography; ethnology; exclusion; Goffman; identity; international adoption; stigma; symbolic interactionism; Sweden; whiteness; adoption; gemenskap; etnografi; etnologi; utanförskap; Goffman; identitet; internationell adoption; stigma; symbolisk interaktionism; Sverige; vithet;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to study how internationally adopted people of colours’ national identifications are created in interaction with other people outside of their closest social networks of people, and how this can affect their feelings of social belonging and exclusion. This is accomplished by examining qualitative ethnographic interviews through social constructivist theories and concepts such as Erving Goffman’s symbolic interactionism and theories behind national identifications. LÄS MER

  5. 25. Vita varma relationer : En kritisk diskursanalys av hur 'vita' och 'icke vita' barn och föräldrar representeras i läromedel

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jonas Lönnroth; [2021]
    Nyckelord :representation; whiteness; child development; course literature; discourse; normativity; colonialism; representationer; vithet; barns utveckling; normkritik; läromedel; diskurs; kolonialism;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur barn och föräldrar med olika hudfärg och varierad etnisk tillhörighet representeras i ett urval av läroböcker. Böckerna behandlar olika aspekter av barns utveckling och ingår som kurslitteratur på utbildningar inom socialt arbete, psykologi och pedagogik i Sverige. LÄS MER