Sökning: "vocal and instrumental teaching"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden vocal and instrumental teaching.
1. Mot ett mer öppet spelrum : Elevers inflytande på instrumentalundervisningen på gymnasiets musikestetiska linje
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Instrumental and vocal music education is an activity that most often starts with a newly found interest that a student wants to learn more about. Unfortunately some students stop in the beginning of their journey because the education in some cases will not mirror that inte- rest. LÄS MER
2. Konsten att öva! : En kvantitativ forskningsstudie om i vilken utsträckning musikstuderande får möjlighet att lära sig att öva inom ramen för sång- och instrumentalundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvantitativa studie har varit att ta reda på i vilken utsträckning musik- studerande elever och studenter upplever att de kan öva strukturerat och effektivt samt om sång- och instrumentallärare, inom ramen för sin undervisning, lär sina elever detta. Avsikten var också att ta reda på om det med anknytning till detta finns samband eller variationer bland respondenterna kopplat till någon av bakgrundsfaktorerna kön, instrument, genre eller skol- form. LÄS MER
3. Genre som lärandeobjekt inom sångundervisningen. En studie över sångpedagogers syn på genre och dess funktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Begreppet genre är centralt inom musikvärlden och inom musikundervisning. Således är detta ett begrepp vi behöver förhålla oss till. Syftet med studien är att ta reda på vilken funktion genre har i sångundervisningen och hur begreppet kan behandlas. LÄS MER
4. Vi ses igen om en kvart - En kartläggning av hur musiklärare på gymnasiets estetiska program handleder sångelever i ensembleundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musiklärare arbetar med sångare i ensembleundervisning på estetiskt gymnasium. Tidigare forskning visar på tendenser till att sångare får mindre undervisningstid i det gemensamma ensemblerummet, där lärare separerar eleverna för att instudera eller repetera i ett närliggande rum under lektionstid, och prioriteras senare i instuderingsföljd än instrumentalister. LÄS MER
5. Vilken plats har sången i gitarrundervisningen? - En studie av sång som metodiskt hjälpmedel vid instrumentalundervisning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: What kind of position does singing have in guitar teaching? A study on the use of singing as a methodological tool in instrumental teaching. The question has emerged and delineated as I have had several internships at different schools during my music teacher education. LÄS MER