Sökning: "vocal coach"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden vocal coach.

  1. 1. Prestationsångest och nervositet i sångundervisning : En studie om sångpedagogers sätt att arbeta med prestationsångest och nervositet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Katariina Valli; [2023]
    Nyckelord :Performance anxiety; anxiety; stage fright; nervousness; socio-cultural perspective; community of praxis; Prestationsångest; ångest; scenskräck; nervositet; sångpedagog; sociokulturellt perspektiv; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : This study examines how singing teachers experience students' nervousness and performance anxiety, what physical and intellectual tools they use to work with it and how they have learned to deal with students' nervousness and performance anxiety. The profession of a vocal coach is a socio-cultural profession – they learn from each other, from their students and through individual studies and education. LÄS MER

  2. 2. Prestationsångest i sångundervisning : Åtta sångpedagogers arbete med mentala blockeringar hos sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hanna Gunnars; Fanny Coldenberg; [2021]
    Nyckelord :performance anxiety; vocal coaching; stress; music performance anxiety MPA ; social cognitive theory; self-efficacy; prestationsångest; sångpedagogik; stress; rampfeber; sociokognitiv teori;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur sångpedagoger ser på prestationsångest och mentala blockeringar hos sina elever. Prestationsångest hos sångare är ett relativt outforskat område, men det är en känsla som drabbar de flesta som utövar musik. LÄS MER

  3. 3. Pitch Perfect? En kvalitativ studie i hur ett urval av barbershopdirigenter arbetar med intonation i barbershopkörer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Elin Imresdotter Feuer; [2019]
    Nyckelord :Intonation; A Cappella; Chorus; Chorus Directing; Barbershop; Tuning; Pitch; Group Education; Educational Science; Music Education; Körsång; Körledning; Gruppundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som verksam barbershopdirigent och sångcoach har jag ett stort intresse för att bredda min kunskap om hur jag kan arbeta med intonation i grupp. Jag vill också ta reda på vilka tankar dirigenterna gör sig omkring hur de skapar förståelse bland körsångarna för det gemensamma arbetet. LÄS MER

  4. 4. "Att vara bred är en tillgång" : En kvalitativ intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på genreval i sångundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sophie Adamsson; [2017]
    Nyckelord :Singing; choice of genre; classical music; african american music; socio cultural perspective; semi- structured interviews; Sång; genreval; klassisk musik; afroamerikansk musik; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasieelevers individuella sånglektioner skiljer sig åt beroende på i hur stor utsträckning sångpedagogernas eget genreintresse styr. Studien är baserad på fyra semistrukturerade intervjuer där två sångpedagoger har sin hemvist inom den klassiska sångtraditionen och två sångpedagoger har sin hemvist inom den afroamerikanska sångtraditionen. LÄS MER

  5. 5. Att fånga en sångelevs sanna tankar. En aktionsforskningsinspirerad studie om coaching i egen sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Madeleine Frey; [2016]
    Nyckelord :Vygotskij; sångundervisning; singing lessons; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gjerde; coaching; mindset; sång; Educational Science; Music Education; vocal; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte var att undersöka och dokumentera hur coaching som förhållningssätt ter sig inom ramen av studiens sångundervisning. Studien är inspirerad av aktionsforskning och genomfördes i en triangulering av metoderna videodokumentation, handledning och dagboksskrivande. LÄS MER