Sökning: "vocal tuition"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vocal tuition.

  1. 1. ”Du sa inte att jag skulle kunna den.” : En kvalitativ intervjustudie om sånglärares syn på gehörs- och musiklära inom individuell undervisning vid gymnasiet 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Matilda Birgestrand Jönsson; [2019]
    Nyckelord :musiklära; gehörslära; diskursanalys; sångundervisning; sång; estetiska programmet; sångpedagoger;

    Sammanfattning : I studien undersöks de inslag av gehörs-och musiklära som förekommer inom den individuella sångundervisningens planering samt lektionsinnehåll på gymnasieskolans estetiska program, inriktning musik. Resultatet visar att det inte finns någon konsensus i frågan. LÄS MER

  2. 2. Ett overkligt sångideal? - En studie i hur några av dagens sångpedagoger upplever att samtida populärmusikaliska sångideal påverkar sångundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johanna Grane; [2018]
    Nyckelord :Förebild; Musikproduktion; Populärmusik; Sångideal; Sångundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Music production; Popular music; Role model; Vocal ideal; Voice tuition; Music Education; Social science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några av dagens sångpedagoger upplever att populärmusikaliska sångideal påverkar sångundervisning på gymnasiet, samt hur pedagogerna arbetar för att hjälpa elever att lära känna och förstå sin egen sångröst. Studien har genomförts med hjälp av fyra kvalitativa forskningsintervjuer med sångpedagoger som undervisar på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Prioriteringar i undervisningen : Sångpedagogers kunskapsprioriteringar och mål med undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Malin Nordén; [2016]
    Nyckelord :school of music; school of arts; vocal education; beginners; priorities; survey; interview; didactics; musik- och kulturskola; sångundervisning; nybörjare; prioriteringar; enkät; intervju; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad sångpedagoger prioriterar i undervisningen av nybörjar-elever. Studien baseras på en enkätundersökning där tio sångpedagoger från södra och mellersta Sverige deltog, samt tre enskilda intervjuer med sångpedagoger som också deltagit i enkäten. LÄS MER

  4. 4. Svenska är ett sjungande språk : utveckling av svenska som andraspråk genom sång och musik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Nathalie Stark; [2014]
    Nyckelord :Second language; second language teaching; singing tuition; prosody; music; song;

    Sammanfattning : There are different ways of developing a second language. The purpose of this qualitative study is to investigate whether and possibly how music, focused on singing, can improve the development of Swedish as a second language. LÄS MER

  5. 5. En komplett sångundervisning? : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på hur fortbildning på ”Complete Vocal Institute” påverkar och bidrar till deras sätt att undervisa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Charlotte Lilliestierna; [2013]
    Nyckelord :Complete Vocal Technique; learning; singing tuition; socio-cultural perspective.; Komplett sångteknik; lärande; sångundervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur fortbildning på ”Complete Vocal Institute”, CVI, påverkar och bidrar till sångpedagogers undervisningssätt. Bakgrundskapitlet ger en kort beskrivning av den fortbildning på ”Complete Vocal Institute” som informanterna i studien har gått. LÄS MER