Sökning: "volvo internationalisering"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden volvo internationalisering.
1. Ett möte mellan nationskulturer : En studie om hem- och värdlandskulturens påverkan på organisationskultur vid internationalisering
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Denna studie har undersökt hur organisationskulturen i en organisation påverkas vid en internationalisering, där människor från två olika länder, från olika kulturer, sammanförs i syfte att samarbeta och skapa en gemensam kultur. Studien undersökte organisationer från länder med låg hierarkisk kultur som etablerar sig i länder med hög hierarkisk kultur. LÄS MER
2. Nytt Land - Nya Möjligheter : En kvalitativ studie om etablering på den Spanska marknaden
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Internationalisering är en populär trend för svenska företag. För några av dem är det en nödvändig åtgärd för överlevnad och tillväxt. Spanien som marknad är viktig för svenska företag. Vid etablering på den spanska marknaden påverkas svenska företag av vissa förändringar i den rådande miljön. LÄS MER
3. Internationalisation in a network based world
Magister-uppsats, Ekonomiska institutionenSammanfattning : The organisational forms of companies have undergone a transformation from a hierarchal structure towards a network based form. The network form has proven to be the best structure for the current competitive environment. LÄS MER
4. Svenska modeföretags internationalisering : Påverkas varumärket och företagets image?
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Tidigare har det framförallt varit företag som IKEA, Ericsson och Volvo som expanderat utomlands och branscher såsom musik, telekommunikation och skogsindustri som stått för exporten men idag väljer även många svenska modeföretag att expandera sin verksamhet utomlands. När ett företag etablerar sig på andra marknader ställs det inför andra förutsättningar, exempelvis; kulturella olikheter, skilda konsumtionsmönster och preferenser. LÄS MER
5. Lever vi upp till kundernas behov? En utvärdering av Volvo Car Corporations globala rekryteringsprocess
C-uppsats, Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågorSammanfattning : Syftet med studien var att bidra till en utvärdering av Volvo Car Corporations rekryteringsprocess samt att utveckla ett utvärderingsinstrument för rekryteringsprocessen. Genom utvärderingen ville Volvo Car Corporation få svar på hur rekryteringsprocessen fungerar, i vilken utsträckning den används samt vad som kunde förbättras. LÄS MER