Sökning: "von Wright relationellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden von Wright relationellt perspektiv.

  1. 1. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Thedvall; Sara Persson; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Inkludering; Neuropsykiatrisk funktionsvariation; Relationellt perspektiv; Fenomenografi; Kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER

  2. 2. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Thedvall; Sara Persson; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Inkludering; Neuropsykiatrisk funktionsvariation; Relationellt perspektiv; Fenomenografi; Kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER

  3. 3. Det komplexa samspelet mellan kunskap, lärande och sociala färdigheter- Sex berättelser om före detta elevers skolgång på ett Skolveckohem

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Hansson; [2016]
    Nyckelord :HVB; NPF; Skolveckohem; scaffolding; Vygotskij; relational perspective; relationellt förhållningssätt; specialpedagogik; specialundervisning; special education; hemmasittare; rutiner;

    Sammanfattning : AbstraktHansson, Jenny (2016)"Det komplexa samspelet mellan kunskap, lärande och sociala färdigheter" - Sex berättelser om före detta elevers skolgång på ett SkolveckohemSyftet med denna studie är att ur ett specialpedagogiskt perspektiv bidra med kunskap och öka förståelsen för hur före detta elever på ett Skolveckohem med integrerad skola, uppfattade sin skolgång. Syftet är vidare att få elevers egna berättelser om skolans arbetsmetoder och undervisning bidragit till deras eventuellt vidare studier. LÄS MER

  4. 4. Empatisk kommunikation i förskolan - ur ett relationellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :empati; barns perspektiv; barns livsvärldar; syn p;

    Sammanfattning : AbstractDetta arbete syftar till att undersöka hur vi utifrån det relationella perspektivet, kan förståvilka kunskaper och kompetenser som krävs av en pedagog för att kommunicera empatisktgentemot barn i förskolans verksamhet. För att kunna redogöra för detta, så har vi skapat enkonstruktion av empatisk kommunikation, med hjälp av empiriska undersökningar ochteorier, som behandlar begreppen; empati, barns perspektiv, barns livsvärldar, syn på barn ochförhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Den empatiska kommunikationen : En socialpsykologisk studie om huruvida en utbildning i den empatiska kommunikationsmodellen NVC påverkar en individs sociala interaktioner under och efter avslutad utbildning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna Hillberg; Jessica Svensson; [2014]
    Nyckelord :Nonviolent Communication; Giraffspråket; Interaktionsritualer; Relationellt perspektiv; Punktuellt perspektiv; Vad eller Vem; Emotionellt arbete; Emotioner; Empati;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka huruvida individer som väljer att utbilda sig i en kommunikationsmodell upplever förändring i interaktion med andra människor efter avslutad utbildning. Studien är kvalitativ och grundar sig på en hermeneutisk forskningsansats vilket innebär att vi har tolkat några individers upplevelser av sin utbildning i Nonviolent Communication (NVC), både före, under och efter utbildningen. LÄS MER