Sökning: "von Wright"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden von Wright.
1. Arbete och behov i svensk sociologisk arbetsforskning 1950–2000
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte med denna uppsats är att studera idéer om arbete och behov i svensk arbetslivssociologi under perioden 1950–2000. Det görs av en analys av tre utvalda studier från tre skilda perioder i svensk arbetslivsforskning för att visa på förändringar och paralleller i idéer om arbete och behov. LÄS MER
2. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER
3. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER
4. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER
5. Cryptocurrency's Role in Optimal Portfolios with von Neumann-Morgenstern Utility Theory
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Should cryptocurrencies populate modern portfolios, and to what degree? How can von Neumann-Morgenstern utility theory determine which portfolio is best? For this thesis, we take six cryptocurrencies and six stocks to create optimal portfolios from each and a combination of both. Then we compare the expected utility from each portfolio, with and without short selling, to a benchmark. LÄS MER