Sökning: "vuxen perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 253 uppsatser innehållade orden vuxen perspektiv.

  1. 11. Studie- och yrkesvägledares roll vid skolavveckling och övergångar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Granqvist; [2023]
    Nyckelord :Oro; trygghet; skolavveckling; studie- och yrkesvägledare; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka om och hur studie- och yrkesvägledarprofessionen kan vara till stöd i att skapa trygghet för elever som upplever oro vid skolavveckling av skolan i undersökningen. Skolavveckling och de många förändringar som sker i samband med denna ses och benämns i detta arbete som övergång. LÄS MER

  2. 12. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  3. 13. Livet med ADHD och att erhålla diagnos i vuxen ålder : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joel Almén; Maria Hansen; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Adult; Experiences; Late onset; Qualitative; ADHD; Erfarenheter; Kvalitativ; Sen diagnos; Vuxen;

    Sammanfattning : Bakgrund Antalet personer som diagnostiserats med ADHD har ökat stadigt under de senaste 15 åren. Det har visat sig att många har fått diagnosen först som vuxna. LÄS MER

  4. 14. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER

  5. 15. Delaktighet och inkludering i fysiska aktivteter på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lukas Hafström; Sherzad Sulaiman Kret; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Fritidshemslärare; Fysisk aktivitet; Inkludering; Motivation;

    Sammanfattning : Genom våra tidigare arbetslivserfarenheter och med stöd i forskning fann vi en problematik med elevernas fysiska delaktighet i fritidshemsverksamheten. Vi uppmärksammade att vissa elever är fysiskt aktiva i allt mindre utsträckning. Mot bakgrund av detta resenomanget ansåg vi att det var intressant att undersöka detta vidare. LÄS MER