Sökning: "vuxenperspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 63 uppsatser innehållade ordet vuxenperspektiv.

  1. 11. I spänningen mellan nära och god kontakt och att skyddas mot risken : En studie av hur rätten konstruerar barnets bästa i domar gällande umgänge med barn där barnen ifråga bevittnat våld mellan föräldrar.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna Mavinakis; Josefine Sjöman; [2021]
    Nyckelord :Barnet bästa; bevittnat våld; umgänge med barn; nära och god kontakt; barndomssociologi;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har vi studerat domar gällande umgänge med barn där barnen ifråga bevittnat våld mellan föräldrar. Syftet med studien är att undersöka hur rätten konstruerar barnets bästa i dessa domar. Med hjälp av barndomssociologin och dess begrepp lyfts ett barnperspektiv fram som belyser barnets position i rätten. LÄS MER

  2. 12. "Vi har ju barnet i fokus" : Familjebehandlares berättelser om umgängen med familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Elin Johansson; Anes Dujsic; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att urskilja hur barnets bästa och behov konstrueras i familjebehandlares berättelser om sina erfarenheter kring dilemman och deltagande i umgängen mellan familjehemsplacerades barn och deras biologiska föräldrar. Studien består av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju professionella familjebehandlare, vars berättelser analyseras utifrån en narrativ ansats. LÄS MER

  3. 13. Skogen ur barns perspektiv : En intervjustudie om hur barn resonerar kring skogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lindbohm; Elin Olausson; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; genus; lek; skog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa hur barn resonerar kring skogen och hur de använder skogen, samt att undersöka om flickors och pojkars resonemang kring- och vad de använder skogen till skiljer sig åt. Kvalitativa intervjuer av 26 barn (11 flickor och 15 pojkar) i åldrarna tre till fem år på fyra kommunala förskolor i mellansverige har genomförts. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares förhållningssätt till bråklekar och lekar med fiktivt våld : Vi går in i en fantasi, vi är inne i en annan värld nu

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristina Lundholm; [2020]
    Nyckelord :Adult perspective; play; plays with pretend violence; rough-and- tumble-play; views on children; Bråklek; barnsyn; lek; lek med fiktivt våld; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : This study examines pre-school teachers varying approaches to rough-and- tumble play and plays with pretend violence in relation to different views on children. The study has a phenomenographic orientation and uses a semi- structured interview format where pre-school teachers answer questions about rough-and-tumble play and plays with pretend violence based on their own experiences and after watching a video of rough-and-tumble-play. LÄS MER

  5. 15. Att förstå en språkstörning : En studie om dess uttryck hos förskolebarn ur ett vuxenperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kajsa Hansson; Maja Nilsson; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskollärare; logoped; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur språkstörningar hos förskolebarn, utan samexisterande diagnoser, kan uppmärksammas och förstås. Forskningsfrågorna behandlar hur logopeder respektive förskollärare beskriver en språkstörning hos barn, samt vilka kännetecken de betonar och när de anser att insatser behövs. LÄS MER