Sökning: "vuxenundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet vuxenundervisning.

  1. 1. Translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskapsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Matti Larsson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; folkhögskola; pedagogik; pedagogiska rollspel; rollspel; samhällskunskap; SO-undervisning; spel; spelbaserad undervisning; vuxenutbildning; translanguaging; transspråkande.;

    Sammanfattning : I denna studie tillämpas translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskaps-undervisning. Studien genomfördes i en flerspråkig klass på folkhögskola, där majoriteten av eleverna är emergent flerspråkiga. LÄS MER

  2. 2. Elever och lärares uppfattningar om anpassning i vuxenundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Fredriksson; [2020]
    Nyckelord :anpassning; differentiering; fenomenografi; individualisering; Kasam; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för vuxenutbildningen ska vara den enskildes behov och förutsättningar. Som lärare är det viktigt att jag utgår från det och anpassar min undervisning utifrån eleven. För att möta varje individ finns det behov av anpassningar för att på så sett ge elever möjlighet till ökad att lyckas med sina studier. LÄS MER

  3. 3. Inlärningsstrategier på SFI : En intervjustudie med fokus på lärares arbete med strategier som främjar elevernas förmåga att förstå det språk de möter.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Camilla Nordgren; [2019]
    Nyckelord :Inlärningsstrategier; SFI; vuxenundervisning; lässtrategier; andraspråksundervisning; studieteknik; lärandestrategier; läsförståelse;

    Sammanfattning : The present study aimed to investigate how teachers at SFI practice the instruction of learning strategies, and under what preconditions this subject is undertaken. The method used is qualitative and data has been collected through interviews of three teachers with experience of teaching at SFI. LÄS MER

  4. 4. ”därför att instead of eftersom”. En studie om translanguaging i svenska som andraspråksundervisning för vuxna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Dragana Vujanic Eriksson; [2018-02-13]
    Nyckelord :translanguaging; flerspråkighet; vuxenundervisning; svenska som andraspråk; kodväxling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka huruvida translanguaging som pedagogiskt verktyg yttrar sig i undervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildningen, samt att identifiera former och funktioner translanguaging yttrar sig som i den undersökta miljön. Studiedeltagare är 15 vuxna elever som läser svenska som andraspråk på grundläggande nivå och två lärare i svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. In search of a transformative pedagogy – a study of experiences and consequences amongst teachers facing resistance to workplace based gender training

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helene Brewer; [2018]
    Nyckelord :conscientização; focus group; gender trainers; gender training; power; resistance; snap; transformative pedagogy; workplace based learning; adult education;

    Sammanfattning : Syftet med denna masteruppsats är att söka en transformerande pedagogisk praktik omjämställdhet och jämställdhetsintegrering. Det är en studie av några pedagogersupplevelser och konsekvenser av motstånd i arbetsplatsbaserad undervisning omjämställdhet och jämställdhetsintegrering. LÄS MER