Sökning: "vuxna andraspråksinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden vuxna andraspråksinlärning.

  1. 1. The Impact of Social Support, Age, and Education in Second Language Acquisition of Adults

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Subeh Zakarias; [2023]
    Nyckelord :language; cognition; linguistics; learning; science; språk; kognition; lingvistik; inlärning; forskning;

    Sammanfattning : The topic of second language learning is frequently discussed in linguistics and social science, and several factors differentiate between second language learning in children and adults. Adults are faced with additional complications when learning a new language, including social factors, exposure to natural learning situations, and neurobiological factors. LÄS MER

  2. 2. Maskinöversättning i SVA-och SFI-klassrummet : En intervjustudie om lärares förhållningssätt till översättningsverktyg i undervisningen av vuxna invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Amena Younes; [2023]
    Nyckelord :maskinöversättning; andraspråksinlärning; svenska som andraspråk; Google Translate;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to explore two high school level Swedish as a Second Language (SVA) and two Swedish for Immigrants (SFI) teachers’ approach to their adult students’ use of machine translation in the classroom. The study also aims to explore the teachers’ approach to whether they incorporate machine translation into their teachings. LÄS MER

  3. 3. Formativ, skriftlig bedömning för elever på Komvux i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Åsa Högberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; sfi; formativ bedömning; summativ bedömning; återkoppling; respons; lärandemål och kunskapskvaliteter.;

    Sammanfattning : De flesta forskningsresultat som tagits fram när det gäller skriftlig, formativ bedömning grundar sig på undersökningar gjorda inom grundskolan, gymnasieskolan eller universiteten medan det saknas forskning inom vuxenutbildning och speciellt inom den svenska kontexten och då inom området andraspråksinlärning för vuxna. Syftet med studien är att bidra med kunskap om den formativa, skriftliga bedömningen på Komvux i svenska för invandrare. LÄS MER

  4. 4. The impact of an anthropomorphic robot’s facial expressions on L2 learning outcomes and motivation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Danielsson; Emil Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :Robot assisted language learning; RALL; human-robot interaction; HRI; non-verbal immediacy; NVI; Robotassisterad språkinlärning; människa-robotinteraktion; MDI; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : In a regular classroom setting, a more emotionally expressive teacher has been shown to be positively correlated with learning outcomes and task motivation among the students. Would this also be the case if the teacher were a robot? This study investigates how the facial expressions of an anthropomorphic robot affect learning outcomes and task motivation in adult learners studying a second language by setting up an experiment using the Furhat robot. LÄS MER

  5. 5. Skriftlig produktion hos vuxna inlärare på avancerade språkfärdighetsnivåer : En CAF-undersökning om språkutveckling av svenska som andraspråk i akademiskt sammanhang

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :CRISTINA ZAVALA MIRANDA; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; grammatisk kompetens; skriftlig performans; CAF-värde; språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning inom andraspråksinlärning har visat att inlärares grammatiska kompetens kan beskrivas utifrån CAF, ett ramverk som innefattar tre dimensioner av performans: komplexitet (eng. complexity), korrekthet (eng. accuracy) och flyt (eng. fluency). LÄS MER