Sökning: "vuxna i bilderbok"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden vuxna i bilderbok.

  1. 1. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER

  2. 2. "Det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnlitteratur verkar vara nostalgi." : Bilderbokens potential i svenskämnet i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :bilderbok; multimodalitet; litteraturdidaktiska trappan; litteraturundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den vetenskapliga undersökningen är att ta reda på den plats och relevans som bilderboken har i svenskämnets litteraturstudier i gymnasieskolan. Anses bilderboken enbart ha en distinkt plats hos gruppen av yngre läsare, eller kan det finnas potentialer att integrera den för andra, äldre läsare? Huvudsakligen studeras förhållandet mellan bild och text i två skönlitterära bilderböcker, Bläckfisken (2017) och Sesam sesam (2017), som båda är författade av författaren Gro Dahle. LÄS MER

  3. 3. "Men Naturen bryr sig inte" : En ekokritisk analys av tre bilderböcker samt en diskurs om miljömedveten litteratur för barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emilie Sørensen; [2022]
    Nyckelord :Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; human; nature; ecomimesis; Timothy Morton; anthropomorphism; anthropocentrism; Maria Nikolajeva; picture book; picture books; didactics; aesthetics; environment; Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; människa; natur; ekomimesis; Timothy Morton; antropomorfism; antropocentrism; Maria Nikolajeva; bilderbok; bilderböcker; didaktik; estetik; miljö;

    Sammanfattning : In this essay I study how humans and nature are portrayed in three Swedish picture books: Sprätten satt på toaletten(1970) by Annika Elmqvist, En blommas liv (2008) by Stefan Casta and Sara Lundberg and Naturen (2020) by Emma Adbåge. This is done based on the concept of ecomimesis from Timothy Morton's Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics (2007) and other ecocritical terms such as: anthropocentrism, anthropomorphism and nature. LÄS MER

  4. 4. Uppsatsen som inte ville bli läst : En analys av humor och relationer i läsningen av Boken som inte ville bli läst

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Tove Scharin Beckman; [2022]
    Nyckelord :Barnkultur; Barnlitteratur; Humor; Makt; Motstånd; Bilderbok; Karneval; Generationsordning;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker humorns konstruktion och betydelsen av maktrelationen mellan barn och vuxna genom en analys av Boken som inte ville bli läst av David Sundin.  Genom att utgå från Michel Foucaults teorier kring makt och motstånd och Leena Alanens tanke om generationsordningen som rådande diskurs ses Michel Bachtins karneval som ett tillfälle att påvisa diskursen och samtidigt göra motstånd mot denna. LÄS MER

  5. 5. Barnets makt i bilderboken : En multimodal diskursanalys om maktrelationer i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Bergström; Olivia Holtenäs; [2022]
    Nyckelord :bilderbok; diskurs; karneval; makt; multimodal;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att är att analysera bokutbudet på förskolor utifrån ett maktperspektiv, för att synliggöra vem som ges makt i de bilderböcker barn ofta respektive sällan väljer att läsa på förskolorna. Studien har karnevalsteori samt multimodal diskursanalys som utgångspunkt. LÄS MER