Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Fröken ska säga till och då kommer pappa säga: det är ingen fara” : En kvalitativ och kvantitativ studie om barns integritet i tamburkontakten ur barns, vårdnadshavares och pedagogers perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vanessa Sjögren; Sofia Hessel; [2021]
    Nyckelord :tamburkontakt; barnsyn; barns integritet; barns perspektiv; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att visa hur vårdnadshavares rätt till information om barns mående och vardag hanteras i förhållande till barns rätt till integritet i tamburkontakten. Vi har utgått ifrån tre olika perspektiv: vårdnadshavares, pedagogers och barns för att besvara forskningsfrågorna: 1. LÄS MER

  2. 2. Barnbokens hållbara utveckling : En studie om hur hållbar utveckling framställs i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Stina Lönnqvist; Malin Vestman; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Hållbar utveckling; Barnböcker; Barns intresse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om hållbar utveckling behandlas i barnböcker för yngre barn samt att beskriva, analysera och diskutera vilka diskurser kring hållbar utveckling i barnböcker som blir synliga. Den metod som vi använder oss av är kvalitativ textanalys med inriktning på diskursanalys. LÄS MER

  3. 3. Barns möjlighet till inflytande i förskolan : En fråga om pedagogernas barnsyn?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Tina Engqvist; [2014]
    Nyckelord :Barns inflytande; förskola; being; becoming; barnsyn; barn perspektiv; barnsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yngre barns möjlighet till inflytande visar sig i olika sammanhang i förskolan så som vid fri lek, samling, måltid och vila. Samt hur olika barnsyn har betydelse för barns möjlighet till inflytande. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet och inflytande i en förskoleklass : Att få göra sin röst hörd

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Karlkvist; Sandra Collin; [2012]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; inflytande; pedagoger; förhållningssätt; barnsyn; subjektivitet; barns perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur barn i förskoleklassen ges möjligheter till delaktighet och inflytande. Fokus lades vid att ta reda på om det skiljde sig mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan utifrån vår tolkning av begreppen d.v.s. LÄS MER

  5. 5. Livskvalitet hos vuxna med bipolär sjukdom : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Ioana Goldstein; Lilly Yifter; [2012]
    Nyckelord :Bipolär sjukdom; Mani; Egentlig depression; Sjukdomspåverkan; Livskvalitet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bipolär sjukdom kännetecknas av återkommande episoder av mani och egentlig depression med mellanliggande perioder av psykisk återhämtning. Huvudsymtomen vid en manisk episod är förhöjd, expansiv eller irritabel sinnesstämning, medan huvudsymtomen vid en egentlig depression är nedstämdhet och minskat intresse eller glädje. LÄS MER