Sökning: "vuxnas deltagande i leken"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden vuxnas deltagande i leken.

  1. 1. Barn har mycket mer fantasi än vad vuxna har. Fantasi är bra när man leker. : En kvalitativ studie om barns uppfattningar av vuxnas deltagande i fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Wallgren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; fri lek; barnperspektiv; barns perspektiv; metakommunikation i leken; leksignal; lekram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om vilka uppfattningar förskolebarn har av vuxnas deltagande i fria leken. Studiens forskningsfrågor är: Vilka uppfattningar har förskolebarn om vuxnas deltagande i fria leken? Samt vad kan vuxna bidra med i fria leken enligt barn? Studiens metodologiska utgångspunkt är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Får vi också vara med och leka? : - en studie om barns perspektiv på vuxnas deltagande i sociodramatisk lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maia Hedén; Rebecca Rasmussen; [2021]
    Nyckelord :Sociodramatisk lek; rollek; barns perspektiv; pedagogens roll i leken;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med en ökad förståelse för barns perspektiv på vuxnas deltagande i sociodramatisk lek. Forskare inom området menar att det finns skilda åsikter angående huruvida pedagoger bör interagera med barnen inom denna typ av lek. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares verktyg för att främja barns språkutveckling i lek : En empirisk studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Dahlberg; Josefin Börjesson; [2021]
    Nyckelord :verktyg; språkutveckling; lek; förskollärare; kunskap;

    Sammanfattning : Leken är betydande för barns språkutveckling och barn lär sig främst genom meningsfulla och lekfulla sammanhang (Banerjee, Alsalman & Alqafari 2016, s. 300; Rajapaksha 2016, s. 15). Tidigare forskning visar att leken används på olika sätt beroende på hur förskollärare ser på leken som verktyg. LÄS MER

  4. 4. -Vad gör ni? : Pedagogers interagerande i den fria leken på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nadia Charfa; Jenny Falk Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; utomhuslek; fri lek; bråklek; makt; genus; barnperspektiv; barns perspektiv och normkritik.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om förskolepedagogers interaktioner i barns lek med fokus på makt och genus. Metoden som används är kvalitativ och empirin samlas in genom icke-deltagande observationer. De som deltar i studien är förskolebarn och deras pedagoger på fyra förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares och barns uppfattningar om vuxnas deltagande i barns lek som stöd för barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Eklund; Jessica Ytterbom; [2020]
    Nyckelord :Children’s perspective; Preschool teachers participation; preschool; play; Barns perspektiv; förskollärares deltagande; förskola; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur förskollärare uppfattar sitt deltagande i barnens lek för att stödja barnens utveckling samt att synliggöra barns uppfattningar om förskollärares deltagande i deras lek. Studien grundar sig på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med 9 förskollärare samt gruppintervjuer med 10 barn. LÄS MER