Sökning: "vuxnas deltagande i leken"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden vuxnas deltagande i leken.

  1. 11. Barns upplevelser av inflytande i förskolan : Sex 4-5 åriga barn berättar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Josefine Einarsson; Linnea Engström; [2015]
    Nyckelord :Barns inflytande; barns perspektiv; barns upplevelser; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn upplever inflytande i förskolans verksamhet. Fokus kommer att ligga vid barns upplevelser av de vuxnas betydelse för deras inflytande, när barn upplever att de får inflytande, vilka erfarenheter barn har av att göra val men också vad barn vill få inflytande över eller bestämma. LÄS MER

  2. 12. Vuxnas delaktighet i barns fria lek i förskola och förskoleklass : Vad det innebär och hur det kommer till uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jessica Prytz; Marica Wahl; [2012]
    Nyckelord :preschool; preschool class; free play; play; adult participation; involvement; förskola; förskoleklass; fri lek; lek; vuxendeltagande; delaktighet;

    Sammanfattning :   Syftet med studien var att genom intervjuer och observationer undersöka pedagogers delaktighet i den fria leken i förskola och förskoleklass. De frågeställningar som låg till grund var, Vad innebär vuxnas delaktighet i barnens fria lek? På vilket sätt kommer den vuxnes delaktighet till uttryck i den fria leken? Detta för att vi ville veta om vuxna deltar och på vilket sätt de deltar i barnens lek. LÄS MER

  3. 13. Ska vi vara med och leka? : En studie om pedagogers perspektiv på sitt deltagande i barns lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Karlsson; Isabella Löfstedt; [2012]
    Nyckelord :Förskola; lekdeltagande; förskollärare; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa hur pedagoger resonerar om det egna lekdeltagandet och hur de anser att lek bidrar till lärande för barn på förskolan, samt hur de beskriver miljöns betydelse för barns lek.  I studien medverkade personal från två olika förskolor. LÄS MER

  4. 14. Satsa på leken! : en studie om skolgårdens betydelse för barns lek och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Åsa Andersson; [2010]
    Nyckelord :Lek; Barn; Skolgårdar; Skolgårdens betydelse; Barns lek och utveckling; Skolgårdsutveckling; Skolgårdsgestaltning ; Hosjöskolan; Falun;

    Sammanfattning : The intention of this final thesis is to examine how to create a schoolyard that inspires children at the age of 6 – 12 years to play and give them possibility to develop. To get a lot of knowledge in this subject, I have combined studies of literature with practical studies at Hosjöskolan in Falun. LÄS MER

  5. 15. Var kommer barnen in? En studie om barns erfarande och gestaltande av inflytande i förskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maude Vahlersvik; [2009-03-02]
    Nyckelord :förskola; fostran; demokrati; inflytande; livsvärlden;

    Sammanfattning : Samhällsutvecklingen har lett till att barns position i västvärlden har förstärkts. Den har också inneburit att majoriteten av svenska barn idag vistas i förskola och barns fostran är därmed inte längre enbart föräldrarnas angelägenhet utan har också kommit att bli en samhällsfråga. LÄS MER