Sökning: "vuxnas lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 236 uppsatser innehållade orden vuxnas lärande.

  1. 11. "Makt låter så negativt, fast vi måste ju ha det" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur den vuxnes makt verkar i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Asp Asp; Cornelia Gustafsson Ahlin; [2023]
    Nyckelord :power; play; early childhood education; preschool teacher; makt; lek; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskaper kring hur förskollärare talar om den vuxnas makt i barns lek i förskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar:  ·   Hur talar förskollärare om den vuxnes makt i leken i förskolan?   ·   Hur talar förskollärare om hur makten kan verka i leken i relation mellan vuxen och barn?   I studien har en kvalitativ ansats legat till grund där nio förskollärare uppdelat i tre fokusgrupper använts för insamlandet av empirin. LÄS MER

  2. 12. Vuxnas upplevelse att leva med Celiaki

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lovisa Nordström; Elsa Christoffersson; [2023]
    Nyckelord :Celiaki; Kvalitativ litteraturstudie; Omvårdnad; Upplevelser;

    Sammanfattning : Celiaki beskrivs som en kronisk autoimmun sjukdom som triggas av konsumtion av gluten, vilket är ett protein som finns i vete, korn och råg. Gluten leder till att tunntarmen blir inflammerad på grund av att kroppen inte klarar att bryta ner proteinet. Vilket leder till att tunntarmen inte kan ta upp näring. LÄS MER

  3. 13. Att bygga broar mellan språk och uteverksamhet : Pedagogers upplevelser av barns språkutveckling i utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnéa Uusitalo-Kemi; [2023]
    Nyckelord :förskola; pedagoger; språkutveckling; upplevelser; uteverksamhet;

    Sammanfattning : Flera forskare (Erdem, 2018; Norling & Sandberg, 2015) har anmärkt på den bristande forskningen om barns språkutveckling i relation till uteverksamheten. Med utgångspunkt i fenomenologin har pedagogers upplevelser av arbetet med barns språkutveckling i relation till uteverksamheten undersökts. LÄS MER

  4. 14. Snurrar med kroppen runt en lyktstolpe och tittar samtidigt upp mot himlen : En kvalitativ observationsstudie om hur de yngsta förskolebarnen interagerar multimodalt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Bele Palm; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; Interaktion; Förskola; Yngsta barnen; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de yngsta förskolebarnen använder olika kommunikativa resurser i interaktion under en dag på förskolan. Frågeställningen som studien utgår ifrån är: Hur interagerar de yngsta förskolebarnen multimodalt i spontana aktiviteter?Studien är en kvalitativ studie där empirin samlats in via barnobservationer från tre förskoleavdelningar med åldern 1-3 år. LÄS MER

  5. 15. Hur inverkar förmågan att uppleva förundran på elevers intresse för naturvetenskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Omar Kari Gudjonsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Svenska högstadie- och gymnasieelever har länge visat ett lågt intresse gentemot naturvetenskap. Vissa studier menar att ämnet har blivit mindre populärt eftersom skolans undervisning betonar ren fakta över andra delar av naturvetenskapen. LÄS MER