Sökning: "vygotskij -piaget språk"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden vygotskij -piaget språk.

  1. 1. Kommunikation som mänsklig rättighet och grundläggande behov. Ett utvecklingsarbete om kommunikation och samspel under mellanmålet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Söderqvist; Kumlin Svensson Peedu; Linnea Svensson Peedu; [2024-02-29]
    Nyckelord :Viktiga vuxna i barns närhet; alternativa kommunikationssätt och samspel; interaktion; scaffolding; språk; multimodalt lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med utvecklingsarbetet är att utveckla barns möjligheter till kommunikation med vuxna och andra barn, samt att erbjuda barnen alternativ för att kunna delta i kommunikativa sammanhang i förskolans verksamhet. Likt Vygotskij framhäver i det sociokulturella perspektivet blir inte omvärlden meningsfull förrän barnen får en chans att vara delaktiga i den, samt vara med och påverka i interaktion med andra människor. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling utomhus : En observation av förskolans utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Victoria Driscoll; [2023]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; language; language development; Förskola; utomhuspedagogik; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan stimulerar språkutveckling hos barn i utomhusmiljö. Undersökningen har bedrivits genom observationer på 3 olika förskolor med fokus på de äldre barnen, 4-5 år. LÄS MER

  3. 3. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  4. 4. Lärare tolkar betygskriterierna i ämnet modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hicham Hassan; Hiba Mohamad; [2023]
    Nyckelord :betygsättning; betygskriterier; bedömning; modersmål; värdeord;

    Sammanfattning : Bedömning och efterföljande betygssättning har en stor inverkan på elevernas lärande, utveckling och motivation. Därför finns det ett stort intresse av att undersöka hur bedömningen och tolkningar av betygskriterierna ser ut i praktiken då ojämlikheter i bedömningen av elevernas prestationer på lång sikt kan påverka elevernas motivation. LÄS MER

  5. 5. Grammatik – ett ointressant ämne? : En studie om elevers inställning till grammatik och deras upplevda undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Javier Antonio Guerra Lapanje; [2023]
    Nyckelord :Fyrfältsmodell; grammatik; inställning; Cummins; envägs-ANOVA; grundskola;

    Sammanfattning : Språk är ett viktigt verktyg för kommunikation som används dagligen i samspelet individer emellan. Grammatik som är språkets regler för uppbyggnad däremot används inte lika ofta på ett medvetet sätt. LÄS MER