Sökning: "vygotskij aktivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vygotskij aktivt lärande.

  1. 1. Användning av film som stöd i matematikundervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanaa Alsibai; Hussameddin Elalan; Jehad Mohammad; [2022]
    Nyckelord :Film; matematik; multimodala; synsätt.;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi arbetat med hur åtta verksamma lärare ser på film i matematikundervisningen. Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur några verksamma, undervisande lärare ser på filmvisningen på högstadiets matematiklektioner. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om den fria leken : En kvalitativ studie av tio förskollärares uppfattningar om den fria leken samt sin egen roll i den.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Klint; Desiree Rönnqvist; [2021]
    Nyckelord :fri lek; förskola; lek; pedagogers deltagande; pedagogers uppfattningar; Vygotskij.;

    Sammanfattning : I denna studie presenterar vi pedagogers uppfattningar om den fria leken samt sitt deltagande i den fria leken utifrån pedagogernas egna perspektiv. Tidigare forskning visar att det inte finns en samlad syn på den fria leken samt pedagogernas deltagandet i den. LÄS MER

  3. 3. ”Jag har typ bara skrivit på dator, jag har typ aldrig skrivit på papper” Om analogt och digitalt skrivande i skolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Adler; Jessica Siwe; [2020]
    Nyckelord :analog; artefakt; digital; hjälpmedel; skrivande;

    Sammanfattning : Adler, Camilla och Siwe, Jessica (2020). ”Jag har typ bara skrivit på dator, jag har typ aldrig skrivit på papper”- Om analogt och digitalt skrivande i skolan.. LÄS MER

  4. 4. Aktivt deltagande i undervisning i genetik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tamara Croes; [2020]
    Nyckelord :aktivt deltagande; engagemang; genetik; motivation; proximala utvecklingszonen; undervisningsmetoder; Vygotskij;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att hitta beprövade och fungerande metoder för att höja aktivt deltagande i undervisning i genetik på gymnasieskolan. Aktivt deltagande ses av många forskare som en förutsättning för att lära sig någonting. LÄS MER

  5. 5. Frihet och inflytande ur barns och pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Egil Karlow; [2017]
    Nyckelord :power; influence; children; preschool; democracy; activity theory; makt; inflytande; barn; förskola; demokrati; aktivitetsteori; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förutsättningarna för barns och vuxnas inflytande och frihet i förskolan. Studien bygger på observationer, intervjuer och diskussioner på en förskoleavdelning. LÄS MER