Sökning: "vygotskij fantasi och kreativitet förskola"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden vygotskij fantasi och kreativitet förskola.

  1. 1. Miljöns betydelse för barns lek och lärande: utformning ur ett makt- och demokratiperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Mjövik; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Lek; Lärande; Makt; Miljö; Sociokulturellt perspektiv; Utformning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka förskolans pedagogiska inomhusmiljö och dess betydelse för barns lek och lärande samt att analysera miljön och dess utformning utifrån ett makt- och demokratiperspektiv. Studien har genomförts på en förskola som ligger i ett mindre samhälle i södra Skåne. LÄS MER

  2. 2. Samlärande i en additiv språkmiljö : En studie där barn, vårdnadshavare och pedagoger i samverkan stärker barns identiteter och språkutveckling, utifrån individernas erfarenheter, miljöer och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Wallhäger Barbro; Johanna Forslund; [2012]
    Nyckelord :additiv språkmiljö; aktionsforskning; annat modersmål än svenska; det kompetenta barnet; didaktik; flerspråkighet; identitetsskapande; kontext; kreativitet; Läroplanen för förskolan Lpfö 98 10 Skolverket 2010 ; Montessori; Mosaikmetod; sociohistoriskt och -kulturellt perspektiv; Reggio Emilia; språklekar; språkmedvetande; språkutveckling; socialsamverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka hur barn med annat modersmål än svenska och deras vårdnadshavare, tillsammans med pedagoger och oss kan utveckla arbetssätt och metoder som stärker barns och vårdnadshavare identitet, samt utvecklar och stödjer språkutvecklingen. Syftet var också att utifrån dessa metoder och arbetssätt utarbeta ett metodhäfte. LÄS MER