Sökning: "vygotskij individualisering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vygotskij individualisering.

  1. 1. Eleverna i gränslandet : En specialpedagogisk studie av pedagogiska anpassningar inom skolans undervisningskultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Axelsson Karlqvist; Terese Becker; [2019]
    Nyckelord :grundskola; grundsärskola; gränslandet; pedagogiska anpassningar; sociokulturella teorin.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram vilka pedagogiska anpassningar lärare gör för att nå eleverna i gränslandet mellan de båda skolformerna grundskola och grundsärskola. Metodansatsen är inspirerad av fenomenografi och den teori som arbetet vilar på är den sociokulturella teorin som Vygotskij ses som grundare för. LÄS MER

  2. 2. Hur möter lärare elevers individuella utbildningsbehov i matematik?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Angelica Ioseinov; [2016]
    Nyckelord :Individualisering; stöd; utmaning; matematikuppgifter; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att ta reda på hur några lärare möter elevers olika utbildningsbehov i matematik, eftersom lärarna har ett åtagande och en skyldighet att möta alla elever på deras kunskapsnivå. Jag utförde 9 semistrukturerade intervjuer med lärare på olika skolor i Malmö, samt skickade ut ett strukturerat frågeformulär till 62 kommunala skolor. LÄS MER

  3. 3. Tidskrävande men en självklar uppgift för läraren : Fem lärares syn på individualiseringen av engelskundervisningen i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anne Sjölin; [2012]
    Nyckelord :Individualisering; grundskolans senare år; engelska; ramfaktorer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka hur fem engelsklärare i grundskolans senare år uppfattar individualiseringen av engelskundervisningen. Utifrån detta syfte formulerades tre frågeställningar vilka behandlar lärarnas inställning till skollagens krav på att undervisningen ska ta hänsyn till varje elevs behov; vilka faktorer de anser inverkar på deras möjligheter att individualisera undervisningen; samt hur de säger sig individualisera engelskundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Individualisering - Ett nödvändigt ont eller? : En enkätstudie av 45 lärares inställning till individualisering i undervisningen.

    M1-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Otterstam; [2009]
    Nyckelord :individualisering; inställning; Vygotskij; Dewey; Kolb;

    Sammanfattning : Individualisering är ett begrepp som blivit allt vanligare i dagens skolor. I läroplanerna kan man tydligt läsa att undervisningen skall anpassas till varje elevs behov och förutsättningar vilket inte är lätt då variationen av behov och förutsättningar kan vara mycket stor i en klass. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på individualisering i två skolor

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Josefina Holm; Rebecka Holm; [2008]
    Nyckelord :individualisering; lärstilar; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Individualisering är ett idag mycket omdiskuterat ämne som finns reglerat i läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94. Utifrån denna reglering och de kunskaper som idag finns om individers olika förkunskaper, egenskaper och förutsättningar har vi valt att som huvudsyfte med denna studie kartlägga och analysera läraruppfattningar om individualisering vid två skolor, samt att undersöka skillnader och likheter mellan dessa läraruppfattningar. LÄS MER