Sökning: "vygotskij kunskapssyn"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden vygotskij kunskapssyn.

  1. 1. Kooperativt lärande för utvecklande av elevers resonemangsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Aadalen; Nasim Qadan; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematiska resonemang; kreativa och imitativa resonemang.;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande (KL) som en undervisningsmetod har blivit allt vanligare både på nationell och internationell nivå. KL beskrivs som en undervisningsmetod för att strukturera samarbetet mellan elever i små grupper och på så sätt kan de dra nytta av varandra för att uppnå gemensamma mål (Umans & Lidén, 2018). LÄS MER

  2. 2. Det muntliga språkets status i skolan : Inriktning mot grundskolan årskurs Förskoleklass-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Helén Andréasson; [2016]
    Nyckelord :Oral communication; Narration; Socio-cultural theory; Vygotskij; Muntlig kommunikation; Berättande; Sociokulturell teori; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vilken status den muntliga kommunikationen har i klassrummet. För att belysa detta har jag intervjuat sex verksamma lärare inom grundskolans lägre åldrar. LÄS MER

  3. 3. Calliditas : ett arbete om elevers utveckling av den metakognitiva förmågan

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Caroline Sjöfors Paulsson; Martina Östergren; [2013]
    Nyckelord :Färdigheter; hjärnan; kunskapssyn; metakognitiv förmåga;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka när elever i grundskolan kan tillgodogöra sig sin metakognitiva förmåga och att belysa vilka färdigheter som behövs utvecklas i denna process. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som följer: När i sin fysiologiska och psykologiska utveckling kan elever använda sin metakognitiva förmåga och kan pedagoger påverka så att elevers metakognitiva förmåga utvecklas? Hur i så fall? En kvalitativ undersökning i form av intervjuer användes och totalt djupintervjuades fem speciallister inom områdena neurofysiologi, psykologi och pedagogik. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till barnen och kunskapande : En jämförande studie mellan en Reggio Emilia förskola och en traditionell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Karolina Hernandez; [2011]
    Nyckelord :child view; view of knowledge; learning; teachers’ role.; Barnsyn; kunskapssyn; lärande; lärarens roll;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to determine which approach preschool teachers from a Reggio Emilia inspired preschool and a traditional preschool have on children, knowledge, learning and their own role in children’s learning. The two pedagogical approaches have different basic visions; Reggio Emilia follows the thoughts of Lori Malaguzzi and the traditional preschool follows the Swedish curriculum Lpfö 98. LÄS MER

  5. 5. Tre lärares syn på elevers tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Gripsten; Maria Norrman; [2011]
    Nyckelord :elevers tänkande; kommunikation; kunskapssyn; Lev S. Vygotskij; språk och tänkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på vad tre verksamma lärare har för syn på elevers tänkande, samt vad de har för förhållningssätt till sina elevers tänkande. Ett intresse har också funnits för hur lärarna resonerar kring tänkande och språk. LÄS MER