Sökning: "vygotskij och piagets teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden vygotskij och piagets teorier.

  1. 1. Jaha, och här sitter ni två? : En vetenskaplig essä om individen vs. gruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nathalie Ilonen; [2020]
    Nyckelord :Individperspektiv; grupperspektiv; inkludering; exkludering; barn i behov av stöd; det kompetenta barnet; vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet; fronesis och episteme;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar mitt agerande utifrån två olika dilemman. I det första dilemmat intar jag ett grupperspektiv och utesluter individen. Den andra situationen skildrar en händelse där jag som pedagog utför en aktivitet tillsammans med ett barn, där individperspektivet blir i fokus och gruppen utesluts. LÄS MER

  2. 2. Fritidslärarens syn på brädspel som ett verktyg för kunskapsbildning : en kvalitativ studie om lärares perception av brädspel som pedagogiskt redskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Joakim Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Board game; leisure; curriculum; artefact; Vygotskij; Piaget; educational tool; Brädspel; Fritidshem; Vygotskij; Piaget; Artefakt; Pedagogiskt; Redskap;

    Sammanfattning : Vygotskijs teorier talade mycket om barns utveckling i leken. Jag har valt att byta ut begreppet “lek” mot “spel”, mer specifikt brädspel, i den kontexten. Med brädspel kan eleverna ta åt sig av teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt. LÄS MER

  3. 3. Hur möter lärare elevers individuella utbildningsbehov i matematik?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Angelica Ioseinov; [2016]
    Nyckelord :Individualisering; stöd; utmaning; matematikuppgifter; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att ta reda på hur några lärare möter elevers olika utbildningsbehov i matematik, eftersom lärarna har ett åtagande och en skyldighet att möta alla elever på deras kunskapsnivå. Jag utförde 9 semistrukturerade intervjuer med lärare på olika skolor i Malmö, samt skickade ut ett strukturerat frågeformulär till 62 kommunala skolor. LÄS MER

  4. 4. Barns språk- och kommunikationsutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur barn utvecklar språket genom leken

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Mirlinde Bajrami; [2013]
    Nyckelord :kommunikation; språk; samarbete; förskola och sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsstudien var att belysa hur samspelet i leken kan utveckla barns språk och hur pedagogernas syn på kommunikation och samspel ser ut. Studien belyser fenomenet utifrån ett sociokulturellt perspektiv och Vygotskijs och Piagets teorier om språk- och kommunikationsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Malmberg; [2011]
    Nyckelord :lärande; barns;

    Sammanfattning : AbstractMalmberg, Linda (2010). Barns lärande. Malmö högskola: Lärarutbildningen.Vi har genom vår utbildning fått lära oss vad som förväntas av oss när vi kommer ut iarbetslivet som blivande lärare. LÄS MER