Sökning: "vygotskij reflektion"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden vygotskij reflektion.

  1. 11. Den lärande gruppen : Om reflektion i förskolan

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Ida Bjurvald; [2011]
    Nyckelord :preschool; reflection; reflective teaching; the learning group; förskola; reflektion; lärande; den lärande gruppen;

    Sammanfattning : Scheduled time for reflective work is common at many Swedish preschools. Reflection is a complex concept that is being used with many different purposes in preschools. The reflective work in Swedish preschools today has its roots in the theories from Vygotskij about how children learn by watching and cooperating with others. LÄS MER

  2. 12. Laborativ matematik i undervisningen : Observationer i en klass 3-4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Frida Gutung; [2011]
    Nyckelord :Laborativ matematik; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om laborativ undervisning i matematik i en klass 3-4. Den laborativa matematiken anses bra för att den hjälper eleven att förstå det abstrakta med hjälp av konkret material och diskussion. LÄS MER

  3. 13. Reflektion - En strategi för kreativitet och lärande med mening

    C-uppsats,

    Författare :Sara Norén; [2011]
    Nyckelord :reflektion; John Dewey; Lev Vygotskij; estetiska l;

    Sammanfattning : My study aims to examine the concept of reflection, what it means and also link it to working with reflection inthe learning process, primarily focusing on art and creativity.The main question in this paper is: What does it mean to reflect? and: How can you work reflective in a creativeprocess? In order to answer my questions I have used a qualitative textual analysis on a range of texts dealingwith reflection, primarily focusing on the educational field. LÄS MER

  4. 14. Skönlitteratur i undervisning. En kvalitativ studie om hur lärare använder skönlitteratur i undervisning i årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniela Gicarevska; Ljiljana Simic; Denana Doric; [2010-09-06]
    Nyckelord :skönlitteratur; bokprat; högläsning; läsmiljö; läslust;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att öka kunskapen om hur några verksamma lärare använder skönlitteratur i undervisning i år 1-3. Vi ville ta reda på lärarnas uppfattningar om skönlitteraturens betydelse för barnens utveckling. LÄS MER

  5. 15. "Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Pernilla Hultén; Carin Nevander; [2010-02-01]
    Nyckelord :handledning; specialpedagogik; socio-kulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade. • Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk handledning? • Vilka möjligheter ser pedagogerna med specialpedagogisk handledning? • Vilka hinder ser pedagogerna med specialpedagogisk handledning? Kunskapssyn och metod: Vi vill lyfta fram det socio-kulturella perspektivet som en viktig del i lärandet mellan människor. LÄS MER