Sökning: "vygotskij utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden vygotskij utomhuspedagogik.

  1. 1. Möjligheter och hinder för utomhusundervisning i relation till förskolans gård och närområde : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Aira Morfidou; Renata Sakalauskaite; [2024]
    Nyckelord :outdoor education; outdoor pedagogy; preschool teacher; preschool yard; role model; förebild; förskolegård; förskollärare; utomhuspedagogik; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Forskning har kontinuerligt uppmärksammat de positiva effekterna av utomhusaktiviteterna på barns hälsa samt fysiska och kognitiva utveckling. Inom området förskolepedagogik fokuserar denna studie på komplexiteten i utomhusundervisning, med syftet att undersöka förskollärares uppfattningar om möjligheter och hinder för utomhusundervisning i förhållande till förskolans gård och närområde, samt deras roll som förebilder i detta sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling utomhus : En observation av förskolans utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Victoria Driscoll; [2023]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; language; language development; Förskola; utomhuspedagogik; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan stimulerar språkutveckling hos barn i utomhusmiljö. Undersökningen har bedrivits genom observationer på 3 olika förskolor med fokus på de äldre barnen, 4-5 år. LÄS MER

  3. 3. Utomhusaktiviteter i förskolan och förskollärarens roll : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares resonemang om arbete med utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Margie Erman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; Outdoor teaching; Outdoor pedagogy; Preschool; Utemiljö; Utomhusundervisning; Utomhuspedagogik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att öka kunskapen om hur förskollärare uttrycker sig kring utomhuspedagogik och hur de resonerar kring hur det arbetet kan bidra till barns utveckling och lärande. För att analysera svaren till intervjufrågorna använder jag mig av sociokulturell teori som utgår från Vygotskij- och Deweyssynssätt och för att analysera svaren till intervjuerna i resultatdelen av studien. LÄS MER

  4. 4. NO-lärare i årskurserna 4-6 beskriver hinder och möjligheter för utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Tobias Ericsson; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap; utomhuspedagogik; undervisning utomhus; NO-ämnet; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : Att en erfarenhetsbaserad undervisning kombinerad med en teoretisk undervisning är gynnsamt för lärande är ett faktum. Därför har jag valt att med hjälp av en kvalitativ metod undersöka huruvida lärare nyttjar utomhusundervisning i NO-undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa i naturen -en studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Håkansson Vuinovich; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract / SammanfattningTitel: Att undervisa i naturen - En studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3.Författare: Linda Håkansson VuinovichTyp av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 p)Handledare: Marie StåhlExaminator: Jörgen DimenäsRapportnummer: HT16-2930-009-L3XA1ANyckelord: outdoor education, realisation of teaching outdoor, att undervisa i naturen, lärares intentioner med sin utomhusundervisning, utomhuspedagogik, växelverkande undervisning. LÄS MER