Sökning: "vygotskijs inlärningsteori"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vygotskijs inlärningsteori.

  1. 1. LÄRARES FÖRVÄNTNINGAR PÅ LÄXOR Det uttalade och det outtalade – en studie av lärares förväntningar på läxor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Fredrik Nyström; [2020-01-07]
    Nyckelord :Läxor; inlärning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte var att undersöka lärares syften och förväntningar på läxor. Fråge-ställningarna var vilka förväntningar lärare kunde uttrycka kring området läxor samt att undersöka om läxan kunde vara ett redskap för att förmedla andra budskap, främst till eleverna, men också i en vidare mening. LÄS MER

  2. 2. Begreppskartor : En litteraturstudie om begreppskartors användbarhet för ökad begreppsförståelse i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Frida Pontén; [2015]
    Nyckelord :Begreppskartor; begreppsbildning; begreppsförståelse; matematikens språk; begreppsinlärning;

    Sammanfattning : I TIMSS rapport visade resultatet av matematiska tester att de flesta misstagen beror på att eleverna inte har tillräcklig begreppsförståelse eller att begreppsmodellerna inte är tillräckligt utvecklade. Resultatet visar att det är av stor vikt att eleverna skapar sig en bättre förståelse av matematiska begrepp, för att kunna få större matematisk förståelse. LÄS MER

  3. 3. Är matematikläxan en outnyttjad möjlighet till ökad kunskapsutveckling? En enkät- och intervjustudie med matematiklärare och elever årskurs 6-9 i en kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Hamlin; [2014-09-04]
    Nyckelord :matematikläxa; matematiksvårigheter; kommunikativt relationsinriktat perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur matematikläxor utformas och används i undervisningen för att bidra till en ökad måluppfyllelse gentemot läroplanens kunskapskrav för elever generellt och mer specifikt för elever i matematiksvårigheter. För att belysa detta har fyra centrala forskningsfrågor formulerats som berör hur matematikläxor utformas, hur de används och hur de bidrar till en ökad måluppfyllelse gentemot läroplanens kunskapskrav. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell förskola : En fallstudie om hur arbetet med olika kulturer kan fungera

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Bernhardson; Gustaf Mathsson; [2014]
    Nyckelord :Fallstudie; förskola; mångkulturell utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att visahur arbetetpå en förskolakan görasför att lyfta barns olika kulturerpå ett sätt som utmanar och utvecklar barns tankar om sin egen såväl som andras kulturer. I studien ses inte bara olika utländska kulturella bakgrunder som betydande utan även sociala och ekonomiska förutsättningar som finns i samhället. LÄS MER

  5. 5. "En skola för alla - inkludering?!" : Några skolpolitikers uppfattningar om betydelsen av begreppen inkludering och en skola för alla.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Katarina Kronqvist; Liselotte Vidén Magnusson; [2010]
    Nyckelord :Politiker; inkludering; en skola för alla; skolutvecklingsfaktorer; fenomenografi;

    Sammanfattning :   I vår bakgrund ger vi en översikt av tidigare forskning om betydelsen av begreppen inkludering och en skola för alla samt hinder och möjligheter för skolutveckling. Studien utgår från hermeneutiken och tar sin teoretiska utgångspunkt Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell samt Vygotskijs socialkonstruktivistiska inlärningsteori. LÄS MER