Sökning: "waldorf antroposofi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden waldorf antroposofi.

  1. 1. Den antroposofiska bildningshumanismen porträtterad i svensk press : En studie om den svenska pressens framställning av Kristofferskolan och dess pedagogik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Religionsvetenskap

    Författare :Daniella Rust; [2018]
    Nyckelord :Antroposofi; waldorfpedagogik; Kristofferskolan;

    Sammanfattning : This paper studies newspaper articles from Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet and Expressen between 1949 and 1960 to see what is written about the anthroposophical Kristofferskolan. The paper intends to investigate and answer how Kristofferskolan and the Waldorf pedagogy are presented in these articles, if there are critical voices in the articles and how these express themselves, but also to what extent life view is addressed in the articles. LÄS MER

  2. 2. Präglas religionsundervisningen på waldorfskolan av antroposofi? : En kvalitativ studie om religionsundervisning på waldorfskolor präglas av antroposofi utifrån waldorflärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Patricia Said; [2017]
    Nyckelord :Religious Education; Waldorf pedagogy; Anthroposophy;

    Sammanfattning : Waldorf pedagogy emerged from anthroposophy and has the same founder, Rudolf Steiner. Because of this, there are some researchers and public debaters who discuss how and in what ways Waldorf pedagogy is shaped by anthroposophy. LÄS MER

  3. 3. Individualitet, frihet och kreativitet : En kvalitativ studie om bildpedagogik i waldorfskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :André Håkansson; [2014]
    Nyckelord :Waldorf; waldorf education; art; art teaching; antroposophy; creativity; power; Waldorf; waldorfskolan; waldorfskola; bild; bildpedagogik; fenomen; antroposofi; kreativitet; individualitet; makt;

    Sammanfattning : Den här studien är gjord för att beskriva och analysera skillnaderna och likheterna I bildpedagogiken hos den kommunala och waldorfdrivna skolan. Empirin består av två intervjuer med två rektorer tillika bildlärare i waldorfskolan och en jämförelse mellan styrdokumenten. LÄS MER

  4. 4. En läroplan för själen? : En studie av de svenska Waldorfskolornas läroplan och utbildningsfilosofi, i jämförelse med den nationella läroplanen, Lpo 94

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Erik Bergendal; [2011]
    Nyckelord :Curriculum; Waldorf education; Lpo 94; Rudolf Steiner; educationalphilosophy; anthroposophy; John Dewey; Lev S. Vygotsky; läroplan; waldorfpedagogik; Lpo 94; Rudolf Steiner; utbildningsfilosofi; antroposofi; John Dewey; Lev S. Vygotskij;

    Sammanfattning : The aim of this essay is, firstly, to – through a text analysis – compare the curriculum of Waldorf education in Sweden (in the essay referred to as “WL”) to the Swedish national curriculum “Lpo 94”, to uncover possible differences and similarities between these documents, and, secondly, to present the roots and educational philosophies that these two curricula, respectively, are based upon. The purpose hereby is to be able to trace, describe and explain the differences between the pedagogical practices of Waldorf education and that of conventional Swedish schools. LÄS MER

  5. 5. Det sköna landskapet : med antroposofin som inspiration

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sofia Forsberg; [2008]
    Nyckelord :antroposofi; Steiner; Goethe; Klingborg; Rosendal; biodynamisk; Waldorf; hållbarhet; vattentrappor; naturväsen;

    Sammanfattning : Det finns inget som specifikt kan benämnas som antroposofisk landskapsarkitektur. Dock bidrar den antroposofiska helhetssynen till en omsorg om landskapet och en förkärlek att tydligare visualisera samband. Man menar att människan måste ta ett högre moraliskt ansvar för sin omvärld och tänka i kretslopp istället för avfall. LÄS MER