Sökning: "waldorf läroplanen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden waldorf läroplanen.

  1. 1. Att främja barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med exempel från förskollärare inom Waldorf, Reggio Emilia och Montessori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecka Wendel; Eva Malm; [2024]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Montessori; Waldorf; språkutveckling; språkfrämjande; språk; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare inom Montessori, Reggio Emilia och Waldorf beskriver sitt arbete med att uppfylla läroplanens mål gällande att främja barns språkutveckling. Läroplanen för förskolan fastställer strävansmål som innebär att förskolan ska främja barns språkutveckling, men den ger inte konkreta riktlinjer för hur detta arbete ska genomföras. LÄS MER

  2. 2. “Vad har du ritat?" : Om användning av estetiska uttrycksformer på Reggio Emilia- och Waldorfförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathi Fuhrmann; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttryckssätt; Kommunikation; Läroplan för förskolan; Reggio Emilia; Waldorf;

    Sammanfattning : I Sverige måste alla förskolor följa den statliga läroplanen för förskolan Lpfö 18. Samtidigt finns det olika pedagogiska profiler med individuella värderingar, barnsyn och föreställningar om barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Demokratifostran på fritidshemmet – en komparativ studie på tre fritidshem med olika pedagogiska inriktningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Krook; Keyvan Yekta; [2020]
    Nyckelord :Demokratifostran;

    Sammanfattning : I föreliggande studie intervjuas tre pedagoger på tre fritidshem i avsikt att ta del av deras erfarenheter av demokratifostran på fritidshemmet. Inriktningarna vi har valt att studera är Waldorf, Montessori samt allmän skola. Samtliga tre inriktningar har fritidshem anslutna till skolan. LÄS MER

  4. 4. En jämförelse mellan en Waldorfförskola och en kommunalförskolas arbetssätt och deras syn på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Förskola; Läroplan för förskola; Waldrof; leken; demokrati;

    Sammanfattning : Abstract     Nilsson, J. (2011) Waldorf preschool and municipal preschools - How they look at the preschool curriculum. Degree in the teacher education program. Gävle. LÄS MER

  5. 5. En läroplan för själen? : En studie av de svenska Waldorfskolornas läroplan och utbildningsfilosofi, i jämförelse med den nationella läroplanen, Lpo 94

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Erik Bergendal; [2011]
    Nyckelord :Curriculum; Waldorf education; Lpo 94; Rudolf Steiner; educationalphilosophy; anthroposophy; John Dewey; Lev S. Vygotsky; läroplan; waldorfpedagogik; Lpo 94; Rudolf Steiner; utbildningsfilosofi; antroposofi; John Dewey; Lev S. Vygotskij;

    Sammanfattning : The aim of this essay is, firstly, to – through a text analysis – compare the curriculum of Waldorf education in Sweden (in the essay referred to as “WL”) to the Swedish national curriculum “Lpo 94”, to uncover possible differences and similarities between these documents, and, secondly, to present the roots and educational philosophies that these two curricula, respectively, are based upon. The purpose hereby is to be able to trace, describe and explain the differences between the pedagogical practices of Waldorf education and that of conventional Swedish schools. LÄS MER