Sökning: "waldorf"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade ordet waldorf.

  1. 1. Att främja barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med exempel från förskollärare inom Waldorf, Reggio Emilia och Montessori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecka Wendel; Eva Malm; [2024]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Montessori; Waldorf; språkutveckling; språkfrämjande; språk; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare inom Montessori, Reggio Emilia och Waldorf beskriver sitt arbete med att uppfylla läroplanens mål gällande att främja barns språkutveckling. Läroplanen för förskolan fastställer strävansmål som innebär att förskolan ska främja barns språkutveckling, men den ger inte konkreta riktlinjer för hur detta arbete ska genomföras. LÄS MER

  2. 2. “Vad har du ritat?" : Om användning av estetiska uttrycksformer på Reggio Emilia- och Waldorfförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathi Fuhrmann; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttryckssätt; Kommunikation; Läroplan för förskolan; Reggio Emilia; Waldorf;

    Sammanfattning : I Sverige måste alla förskolor följa den statliga läroplanen för förskolan Lpfö 18. Samtidigt finns det olika pedagogiska profiler med individuella värderingar, barnsyn och föreställningar om barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Digital teknik som ett givet verktyg i förskolan? : En kvalitativ studie av Waldorf och Reggio Emilias erfarenhet och användning av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catrine Jorbe; Malin Nowén; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; Förskola; Undervisning; Digital teknik; Waldorf; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöker vi två olika pedagogiska verksamheter och verksamheternas respektive synsätt på digital teknik i förskolans utbildning. Det självständiga arbetet utgår från Reggio Emilias pedagogiska filosofi och Waldorfpedagogikens inriktning. LÄS MER

  4. 4. Waldorfpedagogik i vår tid : En studie om möjligheter och utmaningar att förmedla Waldorfpedagogik utifrån riktlinjer och krav i förskolans styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sara De los Santos; [2023]
    Nyckelord :Steiner Waldorf Early Childhood Education; Waldorf kindergarten; Waldorf education; curriculum; assessment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Waldorfförskollärare förmedlar Waldorfpedagogik i praktiken utifrån de riktlinjer och krav som formuleras i förskolans styrdokument. Utifrån studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: Inom vilka områden bedömer Waldorfförskollärare att det är utmanande att leva upp till läroplansmålen? Inom vilka områden ser Waldorfförskollärare att läroplanen är en tillgång som öppnar upp för möjligheter i verksamheten? Studien tar utgångspunkt i läroplansteorin, vilken inte betraktas som en enstaka teori utan snarare som ett forskningsfält inom området läroplaner och undervisning. LÄS MER

  5. 5. Skapande, estetik och utveckling : Om estetiska lärprocesser som verktyg i undervisningen på Waldorfskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Moa Klarén; [2023]
    Nyckelord :Asthetic learning processes; teaching; learning processes; pedagogy; creativity; aesthetic learning; art education; didactics; cognitive development;

    Sammanfattning : This study aims to examine and highlight the use of aesthetic learning processes as tools in education at Waldorf schools. It focuses on how teachers implement aesthetic learning processes in their instruction and the effects the teachers believe these processes have on students understanding and development. LÄS MER