Sökning: "waldorfpedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade ordet waldorfpedagogik.

  1. 16. På lek eller allvar : En kvalitativ undersökning om hur pedagoger använder sig av lek inom kommunal skola och Waldorfskola och hur lek används skolförberedande inom förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Inez Lindh Isefält; [2014]
    Nyckelord :Waldorf; Municipal; Play; School preparing; Pre-class class; Waldorf; Kommunal; Lek; Skolförberedande; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Jag har i min uppsats undersökt hur förskoleklassens verksamhet jobbar skolförberedande utifrån lek genom observationer av förskoleklasser på kommunala skolor och Waldorfskolor. Jag har också samtalat med pedagoger i dessa förskoleklasser och genom dessa samtal med pedagogerna kommit fram till hur de ser på sin verksamhet gällande lek och vart de lägger sin fokus, vilka föreställningar de har om lek och hur de använder sig av denna i skolförberedande syfte. LÄS MER

  2. 17. Kopp, skål och tallrik - ett skissförslag till en barnservis med taktil prägel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk

    Författare :Sara Larsson Lendon; [2013-10-31]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mitt examensarbete har berört skissprocessen kring en kopp, skål och tallrik för barn där den taktila upplevelsen genom stämpelintryck har utgjort formens visuella dekor. Jag har arbetat med ett lågmält uttryck inspirerat av Waldorfpedagogik där tanken om sinnenas känslighet och varsamma mognad har varit central. LÄS MER

  3. 18. Estetiska val i förskolan : Barn och pedagoger med olika pedagogiska profiler

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emelie Westergren; Sandra Schauman; [2013]
    Nyckelord :Delaktighet; Didaktik; Estetisk verksamhet; Fri lek; Inflytande; Miljö;

    Sammanfattning : Förskolor kan ha olika pedagogiska profiler exempelvis Waldorfpedagogik, Montessoripedagogik och Reggio Emilia pedagogik. Vi har i vår studie studerat dessa verksamheter samt den kommunala förskolan. LÄS MER

  4. 19. ”Alla har lika värde och det är värdefullt att vara olika” : En kvalitativ studie från Waldorfskolan kring lärare och elevassistenters arbete med att skapa en inkluderande skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Karlsson; Camilla Svärd; [2013]
    Nyckelord :inclusion; special education; Waldorf School; Waldorf pedagogics; Inkludering; särskolan; Waldorfskolan; Waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur läraren och elevassistenten arbetar för att skapa inkludering, av elever som läser enligt särskolans läroplan, i en ordinarie gymnasieklass. Vi har med hjälp av de kvalitativa forskningsmetoderna, deltagande observationer och intervjuer, samlat data för att beskriva och analysera hur det inkluderande arbetet ser ut på en Waldorfskola. LÄS MER

  5. 20. En insyn i waldorfskolan : en kvalitativ studie av fyra lärares syn på sin egen undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Gardelin; [2012]
    Nyckelord :Waldorf pedagogy; Waldorf school; municipal school; curriculum; gender; modern technics; artistic learning; Waldorfpedagogik; Waldorfskolan; den kommunala skolan; läroplan; genus; modern teknik; estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Background: The Waldorf school was founded by Rudolf Steiner during the early nineties in Austria. The pedagogy is established in the antrophosofical sight of humanity, which contains focus on three watchwords when it comes to teaching. These are the will, the feeling and the thought. LÄS MER