Sökning: "waldorfskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade ordet waldorfskolan.
6. La enseñanza de la lengua: un obrar artístico. Una comparación entre la escuela Waldorf y la escuela estatal sueca
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Waldorfskolor hamnar ofta högre än svenska kommunala skolor i Skolverkets statistik över elevers betygsnivåer varför syftet med denna studie är att jämföra skillnader mellan den svenska kommunala- och Waldorfskolans undervisning i ämnena spanska samt svenska som kan belysa detta fenomen. För att göra detta analyserar vi svar från kvalitativa intervjuer med lärare i dessa ämnen från tre skolor i Västra Götalandsregionen, en Waldorfskola, en kommunal skola och en friskola som inte använder sig av samma pedagogik som Waldorf, detta för att få tillgång till ytterligare ett perspektiv. LÄS MER
7. Individualitet, frihet och kreativitet : En kvalitativ studie om bildpedagogik i waldorfskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Den här studien är gjord för att beskriva och analysera skillnaderna och likheterna I bildpedagogiken hos den kommunala och waldorfdrivna skolan. Empirin består av två intervjuer med två rektorer tillika bildlärare i waldorfskolan och en jämförelse mellan styrdokumenten. LÄS MER
8. ”Alla har lika värde och det är värdefullt att vara olika” : En kvalitativ studie från Waldorfskolan kring lärare och elevassistenters arbete med att skapa en inkluderande skolmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur läraren och elevassistenten arbetar för att skapa inkludering, av elever som läser enligt särskolans läroplan, i en ordinarie gymnasieklass. Vi har med hjälp av de kvalitativa forskningsmetoderna, deltagande observationer och intervjuer, samlat data för att beskriva och analysera hur det inkluderande arbetet ser ut på en Waldorfskola. LÄS MER
9. En insyn i waldorfskolan : en kvalitativ studie av fyra lärares syn på sin egen undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : Background: The Waldorf school was founded by Rudolf Steiner during the early nineties in Austria. The pedagogy is established in the antrophosofical sight of humanity, which contains focus on three watchwords when it comes to teaching. These are the will, the feeling and the thought. LÄS MER
10. Lärande genom estetiska lärprocesser : Konstnärlighet som metod i Waldorfskolan - en etnografisk fältstudie
Master-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : In this essay we study the practice of teaching and learning through aesthetic learning processes in a Waldorf School. Through an ethnographic field study three Waldorf teachers have been interviewed about their views regarding in what ways aesthetic learning processes are present in their teaching and how learning through these processes is being carried out practically. LÄS MER